Peter Pan er en pige – og hun får Royal Arena til at flyve

MØ, Royal Arena, København

Anmeldt af Signe Aarestrup | GAFFA

Forever Neverland, den længeventede opfølger til debutpladen No Mythologies to Follow, der udkom i 2014, var på gaden 19. oktober 2018. GAFFA gav den fire stjerner og skrev, at ”charmen og talentet for at stampe skæve og medrivende ørehængere op af jorden” var absolut intakt hos den 30-årige musiker. Til aftenens koncert viser MØ, at talentet for at stå på scenen og give den fuld smadder også er noget, hun fortsat besidder.

Under koncertens første to numre, "Purple Like the Summer Rain" og "Imaginary Friend" fra det nye album, er det dog som om, hun lige skal tage lidt tilløb. Begge numre leveres udmærket, men der er ikke helt den samme nerve, som plejer at kendetegne hende.

Det ændrer sig dog markant, da hun herefter sætter i gang med den groovy "I Want You". Hoppende og dansende tager hun herfra publikum med på eventyr i MØ-land og holder niveauet helt til slut.

Undervejs kommer hun omkring en lang række numre, særligt fra den nye plade, men også ældre hits som "Kamikaze" og "Pilgrim" – hvor sidstnævnte er et af hendes første og var med til at give hende gennembruddet tilbage i 2013/2014. Megahittet "Lean On", der er skabt i samarbejde med Major Lazer, er selvsagt et af dem, der for alvor får publikum til at til at danse. Selv på stolerækkerne har stort set alle rejst sig op, og på gulvet gynger menneskehavet lystigt i takt til musikken. "Lean On" er i øvrigt det nummer, der for alvor cementerede MØ’s status som kæmpestjerne, da det toppede alverdens hitlister, mens musikvideoen blev den mest sete på YouTube nogensinde med en dansk medvirkende.

Apropos menneskemængden er Royal Arena et kæmpe sted, og selv om der er mange i aften, er der stadig en hel del tomme pladser. Det giver et lidt ærgerligt indtryk af en halvtom sal, til trods for de omkring 8000 gæster. Måske det havde været bedre at holde koncerten et lidt mindre sted.

I løbet af koncerten begiver MØ sig flere gange ud blandt publikum. Det sker både når hun syngende går fra scenen og ud til et mindre podium midt i salen, hvorfra flere numre leveres – blandt andet den nye "Red Wine". Men også når hun i vanlig MØ-stil crowdsurfer og lader sig bære ud blandt gæsterne.

Bedst er hun på de poppede og energiske hits. Men flere af aftenens højdepunkter kommer overraskende nok også i from af mere stille numre. Det gælder for eksempel den hjerteskærende "Turn My Heart to Stone", som leveres med enorm indlevelse og intensitet. Mens balladen "Mercy", hvor MØ ganske uvant prøver kræfter med klaveret, ligeledes er meget vellykket.

De tre musikere, som MØ har med på scenen, gør deres arbejde til perfektion. Særligt imponerende er brugen af keys og effekter, der sidder lige i skabet. Men også trommeslageren gør sit til at lægge en god bund.

Der er sket meget, siden Karen Marie Ørsted tyllede billige dåsebajere på Kunstakademiet, hvor hun studerede og prøvede at finde sin plads i verden. Man må sige, at hun har fundet den. MØ er ikke længere bare navnet på en talentfuld sanger, det er et brand, en enorm maskine, hvor et kæmpe hold bag scenen sørger for, at alt klapper, præcis som det skal. Det imponerende er, at MØ i al den glam og glitter har formået at bevare en autenticitet og umiddelbarhed, som mange stjerner desværre mister et sted på vejen, når de kommer op i den liga. MØ har stadig hjertet med, og det kan man godt mærke, når man ser hende på scenen.

Faktisk ligger den her koncert lige på vippen til fem stjerner. Havde jeg kunnet give en halv mere, havde hun fået den.

Sætliste

1. Purple Like the Summer Rain