Højstemt og højspændt

Thomas Dybdahl, VoxHall, Aarhus

Højstemt og højspændt

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Da norske Thomas Dybdahl træder ind på scenen på VoxHall i Aarhus klokken 20.55 onsdag aften, er det med et splinternyt band. Efter i 18 år at have spillet med det samme band har Dybdahl valgt at sammensætte et nyt med følgende fremragende musikere: Gard Nilssen: trommer, Lars Horntveth: guitar, synth, basklarniet og pedal-steel, Ole Morten Vågan på bas – ofte kontrabas – og Vegard Lien Bjerkan på orgel og synth.

Og hvilket band! Fra første øjeblik bliver man med sangene ”All These Things” og ”Can I Have It All”, begge fra Dybdahls seneste plade All These Things, med et brag af en start mindet om, hvorfor det er, man år efter år som musikelsker bevæger sig ud i landets koncertsale, når det nu på alle måder er nemmere og ikke mindst billigere at sidde hjemme i sin sofa og nyde sine lp-plader. Live-musik spillet af så eminente musikere som denne aften KAN bare noget, der er svært at beskrive, men netop må opleves.

Specielt trommeslageren Gard Nilssen med en lilletrommelyd, der lyder som pistolskud vælter os nærmest bagover fra koncertstart, og samspillet med bassisten Ole Morten Vågan er forbilledligt. Musikken er på alle måder højspændt.

Efter dette brag af en start tager Dybdahl den akustiske guitar frem og starter en sagte, men ikke mindre intens udgave af den elskede ”One Day You’ll Dance For Me, New York City” fra albummet af samme navn fra 2004. Og så er publikum allerede solgt. Det er tydeligt, at Dybdahl elsker denne juletradition med at slutte sine turnéer af på henholdsvis på aarhusianske VoxHall og københavnske Vega. Og juleglæden er gengældt. Og faktisk giver hele setuppet god mening. Dybdahls musik er på mange måder højstemt og alvorlig, mystisk og smuk som selve julen, i alt fald den del af julen, som jeg holder mest af.

Det er, som om Thomas Dybdahl har fundet sine egne akkorder og sære lyde og stemninger langt inde i de mørke norske skove, og hvem ved, måske har de norske trolde eller nisser haft en finger med i spillet. Vi ved det ikke.

Lyssætningen er stemningsfuld, og under ”Still My Body Aches” bliver hele bagtæppet oplyst, som om det er en stjernehimmel, mens sangen præges af jazzet klaver og en næsten spoken word-agtig levering fra Dybdahl.

Under ”Party Like It’s 1929” tager musikken en helt ny drejning, og der skrues op for noget, som ligner uhæmmet jazz i et absurd tempo. En sang, der ikke fungerer specielt godt på pladen ”Waiting for The One Clear Moment” fra 2010, men som bandet formår at forløse på ny med sin højspændte energi. Sangen byder både på en kort trommesolo, en længere orgelsolo og en falsetsyngende Dybdahl, og det øger alt sammen intensiteten.

”This Love is Here to Stay” fortsætter det høje tempo med Dybdahl på blueset lead-guitar, inden vi atter får en ballade i form af ”When I Go” i smuk duet med den amerikanske sangerinde Lera Lynn, som også var opvarmningsnavn. Hendes let hæse, melankolske, countryklingende stemme passer fortrinligt til Dybdahls følsomme vokal, og sangen fuldendes med drømmende pedal-steel-guitarspil.

”Cecilia”, et af Dybdahls største hits, bliver til en afveksling fremført med Dybdahl og hans akustiske guitar alene på scenen, men som sædvanlig bliver publikum bedt om at synge med på omkvædet ”Here I am/flesh and bones”, så højt vi overhovedet kan, og det lyder fremragende i den tætpakkede sal.

Sættet slutter med tre stærke sange fra debutalbummet That Great October Sound, hvor især ”All’s Not Lost” markerer sig med nænsomt fingerspil på akustisk guitar og swingende trommer. Vi får også to ekstranumre, først en lang og intens ”What You Came For” med svampet orgel og så, fordi vi har været artige, en julesang, klassikeren ”Have Yourself a Merry Little Christmas”, kendt med blandt andre Judy Garland og Frank Sinatra. Atter med en lysende stjernehimmel på bagtæppet og en lille, men vigtig julehilsen fra Dybdahl: ”Stress ned, tag det roligt.”

Dybdahl får også sagt, at han kommer tilbage næste år, og han skal være så hjerteligt velkommen. 16 år inde i karrieren skriver han stadig relevante sange, og når han kan blande gammelt og nyt så vedkommende som i aften på VoxHall, og spille dem med et så fremragende band, så kan vi roligt sætte kryds i kalenderen igen næste december. Rigtig glædelig jul!

All These Things

Can I Have it All

One Day You’ll Dance for Me, New York City