ANMELDELSE: Tindrende stjernestunder og varmede vinterhjerter

Tv-2, Musikhuset, Aarhus

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Aftenens koncert er delt op i to sæt. Et akustisk og et elektrisk med indlagt pause imellem. Således kommer vi omkring to modpoler til TV-2’s musik, og hvor andet sæt kunne få publikum op af stolene i en hæsblæsende hitparade (mere herom senere), blev der i første sæt gjort plads til eftertænksomhed, vintermelankoli og luft til tyst tindrende stjernestunder.

Koncertens første sang, bandets formidable gendigtning af Damon Albarns ”The Selfish Giant”, præsenteres som en sang, der handler om ”når en hel nation mister troen på sig selv og begynder at gå baglæns”. Sangen fremføres som flere andre i aften i smuk duet med Anne Hjort i et nænsomt og elegant arrangement, hvor Georg Olesens basbund udgør et solidt fundament for blandt andet en ensom basun. Så er vi i gang!

Let svævende

"Stjernen over Bjerringbro" matcher de flotteste øjeblikke fra Manden, Der Ønskede Sig En Havudsigt helt uden radiounderholdningsorkester og ballet – men til gengæld med en diskret legende klarinet til at ledsage den dragende fortælling. Mellem numrene er Brandts glimt i øjet og folkelige lune intakt. Der er lattervækkende anekdoter, skarpe iagttagelser og kække kommentarer til højrøstede medlemmer af fredagspublikummet, der trakteres med ”Evig og Altid” og ”Randers Station”, før vi får ”På Kanten Af Småt Brandbart”, som næsten når nye højder i aftenens yderst organiske indpakning, der er let svævende med et indbydende omkvæd.

Med ”God Tur Hjem” rammes fredag aftens popkoncert af betragtninger om nære familiemedlemmers død og livets flygtighed, og denne anmelder skal helt hen til den klædeligt klagende trompet i ”Line Jørgensen, Voldum”, før jeg er ovenpå igen. Herlev er i aftenens anledning skiftet ud med Højbjerg i ”Herlev, Det Er Skønt”, der præsenteres som ”den ultimative hyldestsang til den moderne kvinde”.

Det er et spændende og varieret sæt, der udgør koncertens første halvdel, hvor vi også får ”Hospitalet For Ødelagte Ting”, en dejlig jazzet ”Morgen I April” og en tur gennem Sverige i ”Tintin I Tibet”, før ”Kærligheden Overvinder Alt” kommer i en insisterende version, der burde kunne tø selv de mest vinterfrosne hjerter op.

Det stikker i hjertet, mens man danser

I løbet af pausen er de elektriske instrumenter blevet slæbt ind på scenen, og til tonerne af Bornholmervalsen går bandet på scenen og lægger fra land med fire solidt swingende numre fra Tæt Trafik I Herning, før de bevæger sig ud i en hitparade, der sætter af med ”Skanderborg Station” og fortsætter videre ud i stramt skårne og bredt favnende popnumre fra et bugnende bagkatalog, hvor kun de allerfærreste herhjemme kan følge med.

Midt mellem at ”Nærmest Lykkelig” og ”Ræven Og Rønnebærrene” får publikum op af de bløde stole, bliver der også plads til den skønne Det Gode Liv-skæring ”Lee Harvey Oswald Helmuth”, før ”Be Bab A Lula” viser, at der også er en skrøbelig følsomhed i feststarterne, der mestrer kunsten at få det til at stikke i hjertet, mens man danser og skråler med.

Efter en fejende flot ”Fald Min Engel” slutter den egentlige koncert med ”De Første Kærester På Månen”, men det er næppe mange blandt publikum, der har tænkt sig at begive sig ud i kulden, før vi har fået ”Bag Duggede Ruder”, og selvfølgelig kommer bandet da også tilbage på scenen, hvor vi først skal gennem en gang ”Tæt Trafik I Herning” og kysse det satans liv, før signatursangen sætter et flot punktum for en stor aften i Aarhus C.

En Selvisk Gigant
Stjernen Over Bjerringbro
Evig og Altid