The Entrepreneurs
Noise & Romance

ANMELDELSE: Sublim larm og lovende romance

CD / Tambourhinoceros
Udgivelse D. 01.02.2019
Simon Heggum

Det er en ren fornøjelse at blive hevet rundt i danske The Entrepreneurs' musikalske landskab på debuten Noise & Romance. Bandet fremstår som en trehovedet hydra, der det ene sekund byder på tilgængeligt shoegaze (”Session 1”, ”Joaquin”) og skæv radioindie (”Say So!”, ”Ages”) for senere at gå over til lo-fi folk (”Morning Sun”), og blackgaze, med en Mayhem-skrigende vokal (”Heroine”). Samtidig skal både produktionen, de sære strukturer og instrumenteringen på den kaotiske afslutter ”D-Tune” roses, da det lyder som en blanding mellem The Beatles' hvide klassiker og de mest sære momenter fra tidlig Public Image Ltd.

Bedst, som man tror, man har forstået grundpillerne i en sang, kaster trioen sig ud i en ny tour de force af skæve riffs og en konstant mur af fuzz, der truer med at vælte én totalt omkuld. Der bliver spillet på alle genrens virkemidler, og bandet formår at bruge alle de instrumentélle virkemidler og melodiske variationer, de kan smide ind på pladens 37 minutter. Eneste kritik er, når Mathias Bertelsens vokal bliver hevet op i heliumlejet. Det bryder lidt med det hårdtslående lydtæppe.

The Entrepreneurs ligger et specielt sted mellem danske Oh No Ono, My Bloody Valentine og Black Rebel Motorcycle Club, men formår at holde de mest åbenlyse associationer ude og har med Noise & Romance bedrevet en yderst overbevisende, legesyg, larmende, vital og interessant dansk debut. De fire år, bandet har brugt på at genfinde sig selv har i sandhed givet afkast. Noise & Romance er en af de stærkeste, danske rock-debuter inden for de seneste par år.