Rudimental
Toast to Our Differences (Deluxe)

Forglemmeligt approprierende miskmask

Album / Asylum Records
Udgivelse D. 25.01.2019
Jens Dræby

Det er svært at finde grunden til at lytte til dette nye album fra London-kvartetten med hang til d'n'b og edm med påfaldende små bogstaver. Først er den åbenlyse kendsgerning, at mange af festens fanebærere har lagt den energiske festmusik fra sig til fordel for større og voksent pop-potentiale. Dertil har Rudimental alligevel forsøgt at være det mest omfavnende og inkluderende band nogensinde ved at lave det mest lettilgængelige og intetsigende album i lang tid.

Der mangler kant. Så nemt kan det siges. Har man tålmodighed til at nå albummets femte musikstykke, vil man høre en varm lille afrikansk korsang, der får små 47 sekunder, før de meget hvide sangere Macklemore og Jess Glynne overtager med Dan Caplens nasale fraseringer, et ualmindeligt pussenusset klaver-tema og førnævnte korsang anonymt i i baggrunden. Sangene er ikke i sig selv fornærmende, men de lyder gedigent som en opsamling af B- og C-liste-popstjerners næstbedste sange fra seneste middelmådige album. Uden sammenhæng.

Der er pletvise sukkerbidder på deluxe-udgaven af Toast to our Differences. Den yderst charmerende "They Don't Care About Us" lyder som et sært remix af en glemt soulperle fra 90'erne, og det virker sublimt med Maverick Sabres og YEBBAs løsslupne duet. Også "Leave it for Tomorrow" og åbneren "Toast to our Differences" smager af drilsk world-approprierende pop a la Crystal Fighters med et dejlig råt syng-med-omkvæd. Rudimental kunne snildt være gået hele vejen med en efterligning af Calvin Harris' Funk Wav Bounces.