x
Tiny Ruins: Olympic Girls

Tiny Ruins
Olympic Girls

ANMELDELSE: Hollie Fullbrook og band har fundet den rette formel, der får sangene op i et højere luftlag

GAFFA

Album / Marathon Artists
Udgivelse D. 01.02.2019
Anmeldt af
Ole Rosenstand Svidt

Tiny Ruins startede som et soloprojekt for den newzealandske folk-sangerinde og sangskriver Hollie Fullbrook, men hurtigt kom Cass Basil på bas og Alexander Freer på trommer med, og i dag fremstår de som et fasttømret band sammen med producer og multiinstrumentalist Tom Healy.

Fullbrook har før markeret sig som sanger og sangskriver, men det er først og fremmest i selskab med resten af Tiny Ruins og de fornemme arrangementer, at sangene får vinger.

På de to foregående album har der ind imellem været en truende tendens til tomgang og repeterende pointer, der gentages for mange gange. Denne gang er alting smagfuldt afmålt såvel i lydbilledet som i musikken og teksterne.

Albummet er ud over at være en stærk samling sange kendetegnet ved en variation i udtryk og stemninger. Der er spacy folk i "Kore Waits in the Underworld", underspillet skønhed og porøsitet i "Bounty" og smuk melankolsk mørkekulde i "One Million Flowers".

Finurlige melodilinjer findes til overflod i "School of Design2 – en fortælling, hvor jegpersonen bryder ind på en designskole og kigger i gamle karakterbøger og kunstværker, bliver betaget af alle tings geometri og til sidst får lyst til at bryde gennem glasloftet og række mod himlen.

Hollie Fullbrooks styrke er de detaljerede fortællinger om fantasier og paralleluniverser.

Meget symptomatisk er albummets måske bedste sang, "Holograms", ligeledes en fremtidsvision, hvor vi alle smelter sammen i hologrammer og kan møde hinanden i fortid, nutid, fremtid og evigheden.

Tiny Ruins har med Olympic Girls fundet en formel, der tager Hollie Fullbrooks sange op til næste niveau og er en underholdende og anbefalelsesværdig oplevelse.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA