Ariana Grande
Thank U, Next

Ariana giver ikke en fuck

Album / Republic Records
Udgivelse D. 08.02.2019
Sara Elisabeth Nedergaard

Ariana Grande er en produktiv ung kvinde – albummet Sweetener udkom i august sidste år, og nu står sangerinden med den store stemme allerede klar med sit femte studiealbum, der har fået titlen Thank U, Next. Og det er ikke bare tilfældigt, de to udgivelser falder så tæt på hinanden. I december udtalte Grande nemlig, at hun vil ”udgive musik som en rapper”. En uddybende forklaring gik på, at Grande føler, at der er nogle bestemte standardmåder at udgive musik på, som især kvindelige popmusikere lider under. Som hun siger: ”Bruh, I just want to fucking talk to my fans and sing and write music and drop it the way these boys do”.

Nu har jeg desværre ikke spalteplads til at gå alle numre igennem, men fællesnævner for skæringerne på Thank U, Next er, at Ariana Grande har cementeret, hvordan hun har fundet sin helt egen lyd, der blander al den lækre 1990’er-diva-lyd med hiphopproduktioner og et friskt tag på, hvordan nutidig popmusik skal lyde. Og så lige kort om højdespringerne: ”7 Rings” sampler ”My Favourite Things” fra Sound of Music og handler ifølge Grande selv om, at hun via sin succes har kunnet tillade sig at nyde de gode ting i livet. Budskabet er måske lidt whatever, men produktionen gør mig helt blød i knæene – så skarp pop/r&b er nærmest ikke hørt siden Destiny’s Childs’ version af ”8 Days of Christmas”! HELT op i det lyserøde felt kommer jeg på albumslutteren ”Break Up With Your Girlfriend, I’m Bored” hvor der er stjålet med arme og ben fra ’Nsyncs fantastiske pophit ”It Makes Me Ill” fra 2000.

Thank U, Next er det første album fra Grandes hånd, hvor hun står på som co-writer på samtlige numre, og hvor hun ikke har en eneste collab-kunstner med. Ariana Grande kører sit eget show nu – hun gider ikke flere mænd, ikke mere drama, ikke mere pis. Hun giver ikke en fuck, og det gør Thank U, Next til et af de sprødeste album inden for pop/r&b-genren, der er udkommet i mange, mange år. Og undskyld mig, men nu skal jeg lakere mine negle lyserøde og høre Thank U, Next på repeat resten af weekenden.