Dry Stick
Spring

ANMELDELSE: Velspillet og velproduceret countryfolk, der giver lyst til mere

EP / Slow Shark Records
Udgivelse D. 19.03.2019
Christoffer Dall

Kudre Haan er en erfaren sanger og sangskriver, der som medlem af kvartetten Homesick Hank har indspillet fire album med alternative country og samarbejdet med prominente navne inden for genren såsom Mary Gauthier og Bonnie ”Prince” Billy. Nu springer Haan ud som soloartist under navnet Dry Stick, og på sit første ep-udspil forsøger han med udgangspunkt i melodiøs folk at sætte toner på oplevelsen af foråret. Det lykkes alt i alt ganske godt på den fire numre lange Spring.

Sangene er alle velspillede og produktionen finpudset, men på en måde, så en tilpas rustik og analog æstetik stadig er intakt. Særligt trommerne er godt optaget og placeret i lydbilledet, så der tilføjes noget kant til de nænsomme og lyse arrangementer. Det samme gælder elguitaren, hvis lækre tone og velvalgte fraseringer sammen med resten af bandet får musikken til at gå op i en højere alt-country-enhed på ep’ens højdepunkt ”Where Do We Go”.

Den første halvdel af Spring er veleksekveret, men mindre mindeværdig end den sidste. Teksterne virker en smule blodfattige, og selvom musikken svinger fint og skaber en opløftende stemning passende til forårets lysere tider, så klinger de første to numre lidt for harmløse – specielt ”Sweet ’68”, der uden nogen særlig kant eller mærkbar nerve sørger over de hedengangne 60’eres vilde musikalske, sociale og kulturelle udskejelser. Det fungerer ikke rigtigt.

Haans vokal er ikke fantastisk, men han synger til gengæld med indlevelse. Hist og her kommer han med små markeringer og udbrud, som får ham til at lyde oprigtig og engageret i, hvad han synger om. Dette er særligt tydeligt på ”My Refuge”, der runder ep’en af på en lidt abrupt vis. Men hey, ”always leave’em wanting more”, og jeg må indrømme, at jeg, på trods af førnævnte kritikpunkter, stadig sad tilbage med en følelse af gerne at ville høre lidt mere Dry Stick, da Spring klingede ud.

Så er det godt, at der er et debutalbum på vej til maj.