The Internet puttede farve på Den Grå Hal

The Internet, Den Grå Hal, København

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Siden det genrenedbrydende og mainstreamomvæltende hiphopkollektiv Odd Future i begyndelsen af dette årti slog bunden ud under hiphopindustrien, med sin no bullshit-attitude og kompromisløse DIY-ånd, er der løbet mere end bare en smule vand gennem åen. Første gang vi hørte om Syd, forsangeren for The Internet, havde hun tilnavnet "Tha Kyd" og blev bedt om at shut the fuck up af Tyler, The Creator på hans gennembrudshit “Yonkers” fra 2011. Samme år gik Syd sammen med sin OFWGKTA-sammensvorne Matt Martians og dannede The Internet. Onsdag aften var gruppen forbi Danmark for tredje gang, i Den Grå Hal på Christiania.

I dag er The Internet en kvintet bestående af forsangeren Syd, keyboardist og medstifter Matt Martians, bassist Patrick Paige II, trommeslager Christopher Smith og det unge stjerneskud på guitar, Steve Lacy. Over fire fuldlængde album siden 2011 har bandet vist sig leveringsdygtige i håndspillet, organisk livemusik, i et bredt repræsenteret spændingsfelt mellem r&b, hiphop, jazz og funk. Det hele krones af Syds særegne vokal og spidsfindige tekster om piger, kærlighed, beruselse og følelserne inde imellem.

På forhånd var den udsolgte koncert annonceret uden support acts, hvorfor det ikoniske spillested på Refshalevej allerede var godt fyldt lidt i otte. Overtøjsbeklædte fans i alle aldre kunne således allerede 20:20, mindre end en halv time efter annonceret koncertstart, glæde sig over lyden af “Come Together”, med bandmedlemmerne totalt indhyllet i blåt lys. Med sin forførende, smooth vokal gav den karismatiske Syd et skud ud til aftenens tourstop (“We love Copenhagen!”), før vi for første gang kunne kridte danseskoene til den disko-funkede “Roll (Burbank Funk”). Herfra fulgte aftenens eneste nummer, der ikke kom fra en af de to seneste plader, nemlig et throwback til Feel Good med “Dontcha”.

At Syd kan både synge, rappe og underholde, var der ingen tvivl om. Fra scenen var hun tilbagelænet, humoristisk og skarp. Dog var der en hårfin grænse på flere af numrene imellem de smukke og følsomme falsetfraseringer som på “Under Control”, og så de skrøbelige, nærmest vage passager på “Hold On” og “Come Over”. Egentlig var lyden helt fin, i den ellers knap så akustikvenlige hal, men i disse passager var det, som om Syds introverte levering druknede lidt i det kondenserede lydtæppe fra bandet. Det samme kan siges om Steve Lacy, som sprællede rundt på scenen med headset. Han gjorde det fremragende på guitaren og lirede den ene imponerende solo efter den anden af, men da han skulle synge sine vers på “Beat Goes On” var lydniveauet i lavaliermikrofonen ikke stærk nok, og "cameoen" faldt lidt til jorden.

Omvendt blev det rigtig godt, da festen fik lov at tage over. Den dansable “La Di Da”, akkompagneret af fuldt lysshow og Just Dance-videospil-inspirerede visuals, sad lige i skabet. Publikums iver i at deltage i festen bør ligeledes fremhæves – “Just Sayin/ I Tried” fungerede helt efter hensigten med de taktfaste "you fucked up!"-tilråb på omkvædet. På hitsinglerne “Special Affair” og “Girl” fra Ego Death var der ikke et øje tørt, og salen brød ligeledes her ud i jubel og fællessang undervejs. “It Gets Better” – en personlig beretning om kampen med og vejen ud af depression – blev leveret med indlevelse, og ligeså dedikationen til afdøde Mac Miller, som både spillede en stor rolle i The Internets gennembrud, foruden at være en nær ven af bandet. I en tid, hvor "rest in peace"-hyldesterne i og omkring hiphop kan virke lidt udvandede, var der ingen tvivl om hverken budskabet fra Syd eller gåsehuden på undertegnedes overkrop.

The Internet har en vigtig og afgørende plads på mainstreamscenen lige nu, netop fordi de kombinerer den klassiske, kompromisløse liveånd med elektroniske elementer fra nutidens popmusik. Energien i udstrålingen vidner om, at de elsker, hvad de laver, og så har de gode og velproducerede numre. Onsdag aften malede de Den Grå Hal og resten af byen rød, blå, grøn og lilla, bogstaveligt såvel som i overført betydning.