Hans Phillip
Forevigt

Enkelt, ufærdigt, gennemført

Album / Copenhagen
Udgivelse D. 17.03.2019
Jens Dræby

De fleste, der lytter til "Lyys" og bruger Hans Philips solodebut som baggrund for en hyggelig stund med søndagsvenskaber, vil blive frustrerede over det insisterende trommebeat og den generelle fornemmelse af en sang uden vers, der lyder ufærdig. Bevidst ufærdig. Forevigt er Hans Philips' Blonde og et aldeles antipoppet album, der lader spændingen stå stille uden noget forløsende drop eller festivalvenlige ørehængere. Forevigt er mesterligt ufærdig og endeløs.

Hans Phillip har lavet ni stykker betagende, solitær søndagsmusik. Med hjælp fra blandt andre Tais., Kops og Ish har den tidligere frontmand i Ukendt Kunstner leveret en plade overlagt distanceret fra Jens Ole McCoys synthtunge og medrivende beats. Der er sange til at stirre eftertrykkeligt ud i regn mod vinduesglas, der er musik til tomme grå fortovsstrækninger og et enkelt nummer eller to til de svajende træer. Hans Philip har lavet musik som Frank Ocean og James Blake og Nils Frahm. Enkle, melankolske melodier med sikre insisterende virkemidler, der stædigt kræver din opmærksomhed.

Albummets åbner og førstesingle "Siger ingenting" er et hudløst ærligt signal om, at Hans Philip vil noget andet end det, der gjorde Ukendt Kunstner til kortvarige kanoner i dansk rap. Pladen igennem følger tråden med enkelte afstikkere til den velkendte rap på eksempelvis "Saa blaa", der bliver så meget mere effektiv i kontrasten til de andre skindløse musikstykker. Et nummer som "Lyys" udnytter technoens og electronicaens vedholdenhed, der lader lytteren høre poesien i minimale rytmer, og "Tilbage" står som den sidste belønning til den fordybede lytter med Hans Philips egen forsigtige, oprigtige, uperfekte vokal.