Charme, selvtillid og originale sange

Jacob Dinesen, Amager Bio, København

Charme, selvtillid og originale sange

Anmeldt af Carsten Skov | GAFFA

Den nyombyggede Amager Bio dannede rammen om to aftener med Jacob Dinesen på plakaten. Et navn, der har opnået masser af omtale og airplay samt ikke mindst en solid fanskare. Hvad er det så, der udgør den hemmelige formel bag den 23-årige kunstners succes? Jeg var simpelt hen nødt til at lægge vejen forbi Amager Bio for at finde ind til svaret på dette spørgsmål.

Efter et pompøst båndet forspil kom aftenens hovednavn på scenen og lagde straks ud med titelnummeret fra sit tredje album: ”Found It”, en sang om hvordan optimisme løsner knuder, giver tro på fremtid, kærlighed og på, at indre dæmoner kan overvindes. I ”I Know for Certain” er det straks et mere nøgternt, grænsende til pessimistisk udsyn, der bliver ridset op.

Fra tungsind til løssluppenhed

På den måde var spændvidden i aftenens sangunivers i grunden gjort klart. Der var ikke tale om letbenede hjerte-smerte-kvaler, men mere personlige og sine steder indadvendte refleksioner over tosomhedens udfordringer, om liv og død – og i ”Brace Against the Storm” om tanker, der kan være så tunge og komplicerede, at de risikerer at lede til isolation fra omverdenen.

Efter denne sarte og smukke sang til en god ven tog koncerten en drejning fra de første knap 10 numres stramme og effektive aflevering. Der kom mere energi og løssluppenhed over fremførelsen, mere nærkontakt med et udtalt begejstret publikum, der for størstedelen kunne have været far eller mor til hovedpersonen på scenen. Der var den storladne og nærmest vemodige ballade ”Kneel in the Valley”. Der var sortsynet i ”Telephone”, men også klarsynet og gåpåmodet i ”Never Run”.

Kapelmester med stærkt sammenspillet band i ryggen

De to aftener i Amager Bio lå et pænt stykke inde i tur-programmet, så bandet kunne med stor retfærdighed karakteriseres og opleves som stærkt sammenspillet, med en Jacob Dinesen tydeligt i front som kapelmester. En hånd i vejret eller et lille nik. Mere skulle der ikke til. Alligevel var der samtidig befriende vide rammer for David Lee på keyboards, Jesper Andersen på trommer og ikke mindst Rasmus Rydahl på guitar, der alle kunne bevæge sig uden for loyal 1 til 1-gengivelse af studieindspilningernes arrangementer.

I centrum fandt man dog under alle omstændigheder Jacob Dinesen. En singer-songwriter, der på forbløffende kort tid er modnet som kunster og som sangskriver. Han er desuden en fremragende guitarist i både stille, akustiske numre og på storslåede, energiske sange med solide riffs, som om han ikke har bestilt andet end at spille guitar siden han blev født. Det er ikke mindst et glimrende efterspil til skoletiden, hvor flere lærere, som det blev fortalt, stærkt advarede Dinesen mod at bevæge sig i retning af en karriere inden for musikken. Først da en lærer i gymnasiet sagde ”Gør det!” lå vejen uhindret åben – ikke mindst mentalt – for at forfølge drømmen, så det nu er en tydeligt selvsikker Jacob Dinesen, der fylder Amager Bio to aftener i træk.

En knejt fra Tønder

Med 21 originale numre oplevede man én charmerende kunster i et musikalsk udtryk, som går rent ind, i studieindspilninger såvel som fremført live.

Der vil sikkert være dem, der vil sætte sig rundkreds for inderligt at diskutere, om Jacob Dinesens musik ligner det ene eller det andet store forbillede. Denne overvejelse blev gjort ganske overflødig. Denne torsdag var det Jacob, en ligefrem knejt fra Tønder, der kom, så og sejrede.

Lineup:

Jacob Dinesen - Guitar

Jesper Andersen – Trommer