The William Blakes
1991

Tilbage med store ambitioner

Album / Speed of Sound
Udgivelse D. 29.03.2019
Brett Tootle

Efter en nu femårig udgivelsespause er The William Blakes igen tilbage med store ambitioner. Bandet, der er opkaldt efter den engelske digter og maler William Blake, står nu klar med et reelt nyklassisk take på et pop-rock-album. 1991 er en reference til nogle af forsanger Kristian Leths store helte, han hørte samme år, og selvom det kan høres, så kan man være sikker på, kvartetten aldrig vil lade det være så lige til. Der er for god udfordrings skyld roteret på alle instrumenter, så hvert medlem spiller et andet end det sædvanlige. Det bidrager måske til et album, som ganske hørbart tør lege med mange fine elementer.

Tag bare "Something Missing" og politiske "Turn Us Into Them", der i et sært mix af The Beatles, Supertramp og Elton John også ender med at få en interessant klang af David Bowie på Hunky Dory. Grundstenen er særligt Leths rene klaverlyd, der bidrager til følelsen af klassikere – men med nye klæder. Fridolin Nordsø skyller forfriskende lag af ambient guitar ind over den ellers velkendte lyd, som også i passager pyntes velfungerende med store vokal- og keys-arrangementer. Skal man tale om en decideret udstikker, må det være den medrivende single "Gone". Her vendes blikket for en stund mod sen-70'ernes disko-scene, dog uden at albummets signatur går helt tabt.

En af The William Blakes' største forcer består i at skabe musikalsk dygtige arrangementer uden at give afkald på fængende melodier. Skulle man dog indføre et lille "men", må det være, at den lidt ensformige "Darkest Dreams" aldrig helt letter. Ligesom den afsluttende "What if We Came Back", trods storladne arrangementer, føles en kende tung oven på de friske, ungdommelige momenter i "Gone." Samlet set lykkes det rutinerede foretagende alligevel med at skabe et album, der i sin helhed føles nysgerrigt, fængende og dygtigt, trods de hørbare inspirationer.