Glen Hansard
This Wild Willing

ANMELDELSE: Detaljeret og følelsesmæssigt distanceret

Album / Anti-
Udgivelse D. 12.04.2019
Simon Nielsen

Følelserne får frit løb, når Glen Hansard bevæger sig ind i dem. Han balancerer mellem smerten og håbet, mellem glæden og sorgen uden at miste grebet om sit publikum. Glen Hansard har en imponerende formidlingsevne, og i musikken mærker man næsten den udbrydelige øjenkontakt med den irske spillemand. Det har sikkert lidt at gøre med grunden til, at Eddie Vedder er så begejstret for den Oscar-vindende musiker. Men der er visse udfordringer ved at følge mesterværket Once, der sendte Glen Hansard til New York og diverse verdensturnéer. Han er startet storartet ud, men siden Didn’t He Ramble er det som om, han har været udfordret af de kreative processer, han insisterende har søgt efter på Between Two Shores og nu This Wild Willing.

Der er tydelige referencer til Leonard Cohen og Van Morrison, der helt fra begyndelsen sætter stemningen med "I’ll Be You, Be Me", og som kulminerer i hæs støj og vildskab. Glen Hansard betræder tydeligt nye områder af sit musikalske univers, der måske i højere grad er et produkt af tilværelsen som fuldtidsmusiker og generel nysgerrighed, fremfor et decideret formål og budskab.

Kvart igennem This Wild Willing trækker Glen Hansard lidt verdensmusikalske elementer ind i det atmosfæriske og folkrockede mix, mens han hvæser sig igennem lydbilledet. Der er rigeligt med højdepunkter undervejs, særligt "The Closing Door" skaber filmiske associationer og griber insisterende fat i lytteren, men højdepunkterne står for meget alene på det improviserede værk, der endegyldigt fremstår som en sammenfatning af flere ufuldendte kreative processer.

This Wild Willing er en samling hæderlige numre fra Glen Hansard, der er en tydelig forbedring efter den lidt lunkne Between Two Shores, men der mangler stadig den historiefortællende intensitet, der kendetegner Once og Rhythm and Repose. This Wild Willing er søndag morgen i sengen, hvor kroppen ikke mærker så meget endnu. Det er et album, der er detaljeret, men ukompliceret og følelsesmæssigt distanceret.