Den Gale Pose og Jokeren spillede trumfkortene på plænen

Den Gale Pose, Fredagsrock, Tivoli

Anmeldt af Peter T. Aagaard | GAFFA

Ret beset eksisterede Den Gale Pose som udgivende gruppe kun i fem år. Den første udgivelse kom i 1996 med Flere ho’s-ep’en, og i 2001 sluttede de af med Definitionen af en stodder-albummet. Men som man kunne høre i tidens mest toneangivende podcast, “Den nye stil - Historien om dansk rap”, formåede Den Gale Pose på den håndfuld år fuldstændig at ændre lydbilledet i dansk hiphop både lyrisk og musikalsk.

Trioen mistede medstifteren Rasmus Bjerg i 2018, hvilket gjorde det mindre sandsynligt at frontrapperen Jokeren og produceren Nick Coldhands skulle finde sammen igen. Alligevel fik vi en reunion-teaser til Den Nye Stil-live, og for nylig annoncerede Den Gale Pose, at de genopstår med Szhirley og DJ Static i lineuppet. Det er værd at hylde, og derfor en dejlig cadeau, at Tivoli lagde plæne til genforening af gruppen, der i øvrigt spillede til den allerførste Fredagsrock i 1997.

Den gamle rutschebane med en snotbremse, der kunne gøre en hvalros misundelig

I Tivoli er der vagtskifte foran scenen på Plænen. Det purunge publikum, TopGunn tiltrak er på vej videre. Jeg overhører en enkelt teenager forsøge at overbevise sine venner om at blive, indtil det går op for ham, at det ikke er Humørekspressen, der spiller. Til gengæld siver der fuldvoksne, fuldblods hiphoppere ud fra Grøften, Grotten og de andre vandhuller i den gamle have. Så da DJ Static lettere forsinket scratcher koncerten i gang med et klippeklistret lydtæppe, løfter stemningen sig øjeblikkeligt.

Jokeren spankulerer på scenen, flankeret af sin løjtnant, Nick Coldhands og r&b-dronningen Szhirley. Han begynder at spytte rimene fra “Den dræbende joke” med det klassiske Laid Back-sample gennem en snotbremse, der kunne gøre en hvalros misundelig.

Hvis TopGunn er Dæmonens adrenalinboost er Jokeren den gamle rutschebane, den originale hovedattraktion, der stadig kræver sin plads. I starten halter lyden lidt, men pludselig siger det “boom-ping-ping og D-G-P swinger” som var vi tilbage i 90’erne.

Storbystodderne får København til at lugte af Los Angeles

Vi får en lækker version af “DGPlayers”, hvor Szhirley synger sig ud og de to hovedstadshyldester “No. 1” og “København, København”. Storbystodderne fra Den Gale har, opvæksten i Hillerød til trods, altid formået at få København til at lugte, som om den er søsterby til Los Angeles, fyldt med lir, ludere og lowriders.

Det hele smelter sammen på “Nik med nakken”, hvor DJ Static fyrer op for “California love” instrumentalen, Nick Coldhands leverer god gammeldags talkbox-funk og Jokeren nok engang er “Jokkeren, truckeren – forrest i konvojen / i netundertrøjer, med smøgen i flaben – oppe i hængekøjen”.

Kongens faldskærm

Første halvdel lukkes med gruppens sidste hit, “Definitionen af en stodder” og fandme om ikke LOC sparker døren ind til Tivoli og leverer et overraskende gæstevers. Det glider over i Jokerens solohits “Gravøl” og “Havnen”, hvor Niarn genopstår for en aften.

Der var en tid, hvor Jokeren, Niarn og LOC stort set var dansk raps helligtrekonger. Alle tre har de reddet på store bølger, men også mødt bølgedalene. I Jokerens tilfælde har en sen udredning for ADHD været kongens faldskærm, men det kunne lige så godt være gået værre for dem alle. Derfor er der noget næsten poetisk over at se dem samlet. Og så klæder de jo hinanden skidegodt.

Den Gale spiller trumfkortene

Som en trommeslager ved en rockkoncert får DJ Static også sin solo. Han har showet igennem ageret enmandsorkesterleder, der lige lægger lidt “Simon Says” på “Den Danske Skole” og “The Message” på “Sådan er reglerne”. Det er tydeligt, at han ikke har mistet en tøddel, når det kommer til timing og fingerspitzgefühl. Hans scratches gejler publikum op og cementerer, at DJ’en er hjørnestenen i et hvert godt hiphop-show. Aftenens mest taktfaste klapsalver kommer, da hiphopfanatikeren laver de fedeste, reneste cutbacks på Dr. Dres “Next Episode”.

Den Gale har flere hits i bagkataloget. Jokeren råflirter med sin gamle flamme Szhirley på “Bonnie & Clyde”, og måske ikke uden bagtanke går den over i hans fine fortolkning af Lars HUG’s “Elsker dig for evigt”. Evigt elsket og savnet er også partneren Rasmus B, der mindes med noget så flot som et inderligt Den Gale Pose-nummer, “Indtil vi ses igen”, det første nye i mange, mange år. Det er en rørende ballade, der i et fint øjeblik får publikum i Tivoli til at tænde mobiltelefonernes lys og mindes Rasmus og en stribe andre faldne hiphopsoldater.

Jokeren er en kompleks kunstner. Han er flyvsk og egenrådig og kan springe fra abstrakt poesi det ene øjeblik til ligefrem køkkenvaskrealisme det næste. Den konstante bevågenhed gør også, at man somme tider overser hans kvaliteter, for eksempel det nye, gennemførte, velproducerede soloalbum “Glædesbringeren”, der er fuldstændig fraværende fra sætlisten. Det gør, at vi ikke rigtig bevæger os frem til nutiden og koncerten virker mere nostalgisk, end den behøver.

Spændt op til profetisk evergreen

Til gengæld er der en sang, der aldrig glimrer ved sit fravær. Det forpligter, når man har lavet en evergreen. Og “Spændt op til lir” er en sådan. Måske fordi den allerede var retro, da den kom i 1998, er den er akkurat ligeså funky og beskidt stadigvæk. Og selvom de hjemmedrenge, der “griber deres boller” og råber “lortet holder" efterhånden er blevet (bedste)forældre, kan den det samme som klassikere i enhver anden genre.

Og så er nummeret næsten profetisk, for når posen er i huset, ved du at det ender galt. Da Rådhusklokkerne ringer midnat, forsvinder lyden, og de sidste linjer af “Spændt op” forstummer på scenen. Tilbage står Den Gale Pose tavse på scenen – med et smørret Joker-grin. Koncerten endte dermed brat og ikke uden bump på turen, men den var også smuk, underholdende og medrivende og tør jeg sige – livsbekræftende.

Jeg er glad for, at vi fik en tur til i den gamle rutschebane.

Intro
Den Dræbende Joke