D-A-D
A Prayer For The Loud

ANMELDELSE: D-A-D leverer mellemvaren

Album / Mermaid Records
Udgivelse D. 31.05.2019
Jan Opstrup Poulsen

En af dansk rocks største succeser har ligget stille på udgivelsesfronten de sidste otte år og i stedet arbejdet hårdt ude på koncertscenerne, hvor de stadig er en vital attraktion. Men D-A-D har også altid været et ambitiøst orkester, der vil mere end at blot underholde på deres udgivelser, og på trods af voldsomt svingende kvalitet har de altid troet på et nyt kapitel i deres musikalske udvikling.

Denne ærgerrighed fornemmes også på A Prayer for the Loud, der i den grad bliver skudt ud over rampen. Og man fristes til at blive overbevist på netop titelsangen, der er ultra klassisk D-A-D med en vred vokal og hidsig rock med sikre temposkift. I stedet for at forsøge at genopfinde sig selv igen-igen er de ikke helt unge drengerøve gået tilbage til de gamle formler for at forstærke deres udtryk og måske få klemt noget af energien fra koncerterne ned i sangene. Det er også en måde at udvikle sig på. Og det fremkalder mange glade minder, når de i den melodiøst stærke ”No Doubt About It” trækker klare tråde tilbage til Riskin’ It All.

Men i det samlede melodimateriale lyder D-A-D for meget som et ekko af sig selv. Det stærke sammenspil kan ikke skjule, at de ikke har formået at skrive de samme træfsikre melodier, hvilket der i den grad overkompenseres for i udførelsen, som bliver forceret i tempo og hårdtslående energi. I dette ræs taber sanger Jesper Binzer, der ender ud i en skrigevokal.

Der bliver banket rust på A Prayer for the Loud, og som et hardrock-band kan D-A-D stadig være med, men det bliver ikke til mere end mellemvaren.