Brandvarm forfest

Hot Chip, Heartland Festival, Greenfield Stage

Brandvarm forfest

Man må sige, at britiske Hot Chip er et elektronisk band med stort b. Live er der hele syv musikere på scenen, hvoraf op til fem spiller keyboard, og ellers er besætningen guitar, bas, trommer og slagtøj. Scenen er med andre ord pakket med instrumenter, og oven i det har gruppen stillet en række skillevægge op, som de bruger til at projicere forskellige farver og mønstre op på. Det er en absolut gennemført scenografi.

Det er efterhånden 11 år siden, Hot Chip fik deres hidtil største hit med den uimodståelige "Ready for the Floor". Siden da er de gledet lidt under radaren igen, i hvert fald herhjemme, men de er stadig klar på at feste her omkring midnat, og det er publikum heldigvis også, når de lige får fundet vej fra Smashing Pumpkins på hovedscenen. De bliver budt velkommen med Talk Talk-klassikeren "Life's What You Make It" spillet over højttalerne. En smuk, smuk sang, men måske lige lidt for eftertænksom og melankolsk til det party, som Hot Chip følger op med. De lægger ud med "Huarache Lights" med et inciterende, synkoperet beat – spillet af "rigtige", akustiske trommer – men ellers er der dømt et statisk four-on-the-floor-beat, stadig med "rigtige" trommer, i stort set alle de efterfølgende sange, der oven i købet glider langsomt over i hinanden som et live-spillet dj-sæt.

I midten af det hele sørger sanger Alexis Taylor for en stor del af det melodiske aspekt med sin solide, ret lyse vokal, af og til suppleret af keyboardspiller Joe Goddard, og deres synthflader er ofte ligeledes ganske iørefaldende. Under "Flutes" kaster en del af medlemmerne sig ud i lidt løs synkrondans, og i overgangen mellem "Hungry Child" og den nærmest socialrealistiske "And I Was a Boy from School" går beatet helt ned i tempo med stor effekt – og derefter op igen.

En coverversion af Beastie Boys' "Sabotage" bliver sættets absolut mest rockede sang og får virkelig gang i publikum, og nummeret er jo forrygende, men lægger sig lovligt tæt op ad originalen og virker derfor noget overflødigt. Ellers er der ikke mange fingre at sætte på Hot Chips brandvarme fest, om end man godt kunne ønske sig lidt større musikalsk variation undervejs, for langt de fleste af sangene synes at køre omkring de 120 beats i minuttet, hverken mere eller mindre, lige bortset fra den omtalte beat-opbremsning. En enkelt halv-ballade eller to ville ikke have gjort noget, men det er en detalje, der ikke ødelægger hovedindtrykket af en forrygende forfest inden den store finale med Die Antwoord på hovedscenen.

Huarache Lights

One Life Stand

Over and Over