Musikkens helbredende kraft

The Savage Rose, Tinderbox, Rød Scene

Musikkens helbredende kraft

Anmeldt af Christoffer Henneberg | GAFFA

Veteranerne Savage Rose med den uforlignelige Annisette i front havde fået den lidt utaknemmelige opgave at åbne den fynske festivals tredje og sidste dag. Under en nådesløs eftermiddagssol gik først bandet på scenen – og derefter frontfiguren selv, der i hvid kjole var det eneste originale medlem af gruppen, som debuterede tilbage i det herrens år 1968 med et forrygende album, blot kaldet Savage Rose. Et album, der fuldt fortjent havnede på den liste over 108 danske kunstværker, der går under navnet Kulturkanonen.

Netop fra debutalbummet kom det første nummer ”Open Air Shop”. Allerede her var samspillet mellem musikerne formidabelt. Det er et ganske fedt band, Annisette aktuelt har samlet omkring sig, med folk som Las Nissen (guitar) og den eminente Dan Hemmer på lækkert, vintage Hammond-orgel.

Også korsangerinderne, datteren Naja Rose Koppel og Amina Carsce Nissen, gjorde et særdeles godt indtryk. Tilsammen lignede bandet mest en sigøjnerkaravane, der havde lagt vejen forbi på en evig turné. Hvilket heller ikke er ret langt fra sandheden.

Af andre højdepunkter kan nævnes ”The Messenger” og ”No More Love to Give.” Og jeg kunne blive ved. Der var ikke rigtig noget, der ikke fungerede for gruppen denne eftermiddag. Ikke musikalsk i hvert fald.

Men ind imellem numrene tog Annisette sig måske lidt for god tid til at lufte sit stærke kærlighedsbudskab. Kærligheden til mennesket og især til de nødstedte her på jorden har altid ligget hende på sinde og gør det stadig. Hvad sindelaget angår, har intet forandret sig siden ’68.

Også musikalsk er det slående, ja nærmest imponerende, hvor lidt Savage Rose egentlig har ændret sig, trods talrige udskiftninger i besætningen siden kapelmester Thomas Koppels alt for tidlige død i 2006. Deres særlige take på den psykedeliske rock lyder stadig lige så fed, som da rosen første gang foldede sig ud af sluttressernes københavnske beatmiljø.

Centralt i den musikalske sigøjnergryde stod som altid Annisettes karakteristiske, hæse stemme, men vi fik også flere eksempler på en lettere skræmmende, banshee-agtig hylen. Som var sangerinden besat af en ond ånd, der kun kunne uddrives igennem musikkens ritual. Netop den overbevisning at musikken kan være helbredende, er en vigtig impuls for Savage Roses fortsatte virke. Og dét virker stadig. Således opløftet gik man derfra.

Sætliste:

Open Air Shop

Harassing

Black Angel

Byen vågner

No More Love to Give

The Storm

Screams of Captured Birds

The Messenger

What Do You Do Now?

Freedom to Love

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA