Ed Sheeran
No. 6 Collaborations Project

En helt ny dimension af det Sheeranske univers

Album / Warner Music
Udgivelse D. 12.07.2019
Josephine Andersen

Alle elsker Ed. Sådan føles det i hvert fald og har gjort det, siden den unge brite med det røde hår og guitaren over skulderen i marts 2017 udgav albummet Divide med hits som ”Shape of You” og ”Castle on the Hill” og derefter for alvor hamrede sit navn fast i toppen af listen over verdens største popstjerner. Nu er spørgsmålet så, om enmandshæren Sheeran kan følge op på succesen.

No. 6 Collaborations Project er en videreførelse af et af Ed Sheerans tidligere musikalske projekter. Før han underskrev sin første pladekontrakt i 2011, udgav han ep’en No. 5 Collaborations Project, og herfra stammer idéen om at lave et helt album med diverse gæsteoptrædener. Forskellen fra dengang og til nu er, at 2019-udgaven må siges at have en noget mere stjernespækket gæsteliste. Khalid, Camila Cabello, Cardi B, Justin Bieber og Eminem er blot en håndfuld af de navne, der dukker op på den nye plade og får sig en tur i Ed-maskinen.

Hvor det Sheeranske univers ofte kredser om bløde popmelodier og kærlighed, bevæger det nye album sig ind på andre territorier. På nummeret ”Take Me Back to London” får Ed Sheerans syngende vokalmodspil af grime-rapperen Stormzys mere aggresive lyd, og det umage par får flettet deres musikalske fingre sammen til et virkelig cool, næsten clubbet nummer. Det samme gør sig gældende på ”Remember the Name”, der trækker tråde tilbage til 00’ernes hiphopscene både i sit beat og med sine featurings fra Eminem og 50 Cent.

Generelt byder det nye album på en knap så poppet side af Ed Sheeran, så har man set frem til et album spækket med sjælere, bliver man svært skuffet. Var man derimod ved at køre træt i de evindelige kærlighedsballader, har No. 6 Collaborations Project en væsentlig bredere genrepalet, hvor særligt hiphopuniverset spiller en stor rolle, og hvor Sheeran, med vekslende succes, får demonstreret sine rapevner. Er No. 6 Collaborations Project Ed Sheerans bedste album? Nej. Kommer der en ny ”Shape of You”? Næppe. Men jeg tager hatten af for, at Sheeran ikke bare sætter sig til rette og kører copy-paste på sin tidligere succes, men rent faktisk eksperimenterer og afprøver nye ting – også selvom det hele ikke sidder lige i skabet.