Bundsolid B med bigband er en vinderkombination

Pede B og Aarhus Jazz Orchestra, GrimFest, Skovscenen

Konstellationen Pede B og Aarhus Jazz Orchestra optrådte første gang på Atlas i Aarhus Festuge 2018, gentog senere showet på Bremen Teater i København og er nu vendt tilbage til Aarhus, hvor de er et af hovednavnene på GrimFest. Skovscenen er mildt sagt proppet med de i alt 18 musikere fra bigbandet – dirigent Nikolai Bøgelund, 13 blæsere, guitar, bas, trommer og keyboard – samt DJ Noize og producer/beatmager Adam Sampler, backuprapper Luxxx og så Pede B selv.

Jazz og hiphop har mange historiske og musikalske fællestræk – eksempelvis fokus på improvisation og rytme og en overvægt af sorte udøvende ­– og genrerne har ofte krydset veje, eksempelvis med mange hiphopperes samples fra jazzplader og så regulære jazz-hiphop-udgivelser som Quincy Jones’ album Back on the Block fra 1989 og nu afdøde Gurus Jazzmatazz-plader fra 90’erne. Ja, og herhjemme har vi jo Thomas Blachman og Remees fællesudgivelser fra 90’erne og DJ Statics album Rolig under pres med Blood, Sweat, Drum + Bass fra 2012.

Konstellationen giver altså god mening på papiret, og den gør det bestemt også i virkeligheden. Det er ingen nyhed, at særdeles erfarne Pede B – der albumdebuterede i 2005 og har udgivet 11 album – er en af de teknisk dygtigste rappere herhjemme og også er en glimrende tekstforfatter, og han er yderst veloplagt i aften. Kombinationen af rap, old-school-dj med scratch, elektroniske input og bigband med et livespillet beat swinger forrygende, og heldigvis får bigbandet masser af plads til at levere soloer på både trompet, flygelhorn, saxofon og guitar – noget, der desværre ikke var tid til under DJ Statics ellers fornemme Rolig under pres-koncert med bigband på Roskilde Festival i 2012. Og musikerne bliver behørigt præsenteret og hyldet.

Pede B er også en fremragende freestylerapper – han har som den eneste vundet konkurrencen MC’s Fight Night tre gange, tilbage i 00’erne – og aftenens koncert indeholder også tre freestylerunder, hvor Pede skal improvisere over emner spontant fundet af udvalgte publikummer. Det bliver til raps om henholdsvis ”filosofisk fotograf”, ”4G, kærlighed og strømper” og bevidst underlige synspunkter, som at man ikke skal skifte underbukser, og at det er fedt at lave computerspil baseret på ens venners liv. De to første runder battler Pede mod den særdeles dygtige, unge Fresco og i sidste runde mod endnu en erfaren gæst, Per Vers, også tidligere MC’s Fight Night-vinder og optrædende på GrimFest fredag, og det er skarpt og stærkt underholdende. Fresco får en ekstra pil op ved i fotograf-battlen at inddrage ordet ”Spejlrefleks”, der jo rimer på, ja, gæt selv.

Med så stort et bagkatalog, Pede B har, kommer koncerten selvsagt kun forbi en brøkdel af hans materiale, men vi får blandt andet klassikere som ”Hva’ dit drug?”, ”Indledningen”, ”De berømte minutter” og ”Hveps i et glas” og nyere sange som ”Gå”, ”Tricks” og den forholdsvis afdæmpede ”Første runde”, sidstnævnte med en smuk flygelhornsolo. Niveauet er højt hele vejen, publikum er begejstrede, og vi er meget langt fra AutoTune og mumlerap. Vi må håbe, at Pede B og Aarhus Jazz Orchestra fortsætter samarbejdet – og at de også udgiver et fælles album.

Indledningen

OA3

Freestyle