Neohippie og rockband i win-win-kombination

Klaus Handsome & Gadens Løse Fugle, GrimFest, Skovscenen

Klaus Handsome har huseret i udkanten af den danske musikscene i snart to årtier og er primært kendt for at være manden, som inspirerede Skanderborg-byfællen Peter Sommer til sangen ”Tigger”, hvilket Sommer har nævnt ved talrige lejligheder – også til sin koncert på GrimFest dagen før, Handsome træder ind på samme scene. Handsome har udgivet to udmærkede plader med lange mellemrum, men sidste år slog han sig sammen med musikerne fra Saybia – der blev arbejdsløse, efter Søren Huss gik solo for bestandig (jf. et interview med Søren Huss i Hus Forbi juli 2019) – og det synes at have løftet manden med det borgerlige navn Klaus Kjeldsen Hansen. Han og bandet, der nu kalder sig Gadens Løse Fugle, opkaldt efter en linje i Gasolin’-sangen ”Hva’ gør vi nu, lille du?”, er kommet i stald på et af de halvstore bookingbureauer og har givet stribevis af koncerter denne sommer, har udgivet en fin ep og har fået masser af medieomtale, sågar været i Go’aften Danmark.

Jeg har set Klaus Handsome et par gange gennem årene som akustisk trubadur på mindre barer, og det har været hyggeligt og underholdende, men det klæder ham at have et regulært rockband i ryggen. Musikerne i Gadens Løse Fugle er i sagens natur godt sammenspillede med de mange års fælles erfaring. De spiller en anelse mere rocket nu end i den mere melankolske Saybia-tid, og som et ekstra krydderi i dag har de fået Sebastian Sandstrøm med som ekstraguitarist. Manden, som gruppens faste guitarist Kasper Rasmussen i sin tid erstattede i Saybia, og i dag er der altså seks musikere på scenen med lineuppen to gange guitar, bas, trommer, keyboard og så Handsome, der spiller akustisk guitar på udvalgte numre og ellers synger med sin karakteristiske, lidt nasale og rå vokal, der unægtelig klinger noget af Eik Skaløe, ligesom hele Handsomes hippieinspirerede tekstunivers gør det. En anden gammel Steppeulv, Stig Møller, er kommet i Handsomes barndomshjem, fortæller han, og Møller bliver ligefrem omtalt som en mentor for Handsome. Det høres.

Vi lægger ud med titelnummeret fra Handsomes 15 år gamle debutalbum, I denne tidsalder, hvor Jess Jensen lægger et fint, melodisk keyboardtema. Et af de nye numre, ”Det liv”, følger, hvor Kasper Rasmussen spiller en diskret, iørefaldende figur på leadguitar, og herpå kommer en af de ældre sange, den særdeles fængende ”Kaj og Maggeduddi”, som blandt andet kritiserer mediernes sexfiksering med enkle, men træfsikre rim som ”Bombarderet med dit, bombarderet med dat, bombarderet med pik, bombarderet med pat.” Titlen på den nye ”AÆUOAØIAÅ” er sønderjysk dialekt for noget i retning af ”Jeg er ude på øen i åen”, Kongeåen forstås, og det er tæt på pjat, men også lidt morsomt, i stil med Johnny Madsen-klassikeren ”Æ kør' o æ motorvej ”.

Et andet nyt nummer, den afdæmpede kærlighedssang ”Du og jeg”, er derimod nærmest smuk. På dette tidspunkt har Handsome smidt sin skjorte og afsløret en T-shirt med påskriften ”#FreeJulian”, altså den fængslede, ganske kontroversielle Wikileaks-bagmand Julian Assange. Det er dermed ikke bare peace, love and harmony det hele, men Handsomes tekster er slet ikke så direkte politiske. Det er mere ”Kærlighed gør skør”, som et andet nyt, retro-rock’n’rollet nummer hedder, og som ifølge Handsome kunne være skrevet af The Beatles (altså Lennon og McCartney) i 1962. Det har han ret i, om end vokalen her er tættere på råben, end beatlerne er kendt for.

Gadens Løse Fugle-projektets første single, ”Jeg vil”, byder på en flot parallel guitarsolo fra Sandstrøm og Rasmussen, mens Stig Møller hyldes i fortolkningen ”Gør mig varm”. Og en anden, mindre kendt skanderborgensisk sangskriver, Carsten ”Hønsehus” Hentze, som Peter Sommer også har fremhævet fra tid til anden, bliver afslutningsvis coveret i den meget Kim Larsenske ”Går igennem gaderne”, som ligefrem udløser fællessang. Vi får desværre ikke et af Handsomes gamle kulthits, ”Krølle Charles”, som han engang fremførte med Peter Sommer på Bøgescenen på Smukfest, men det må blive en anden gang. Klaus Handsome & Gadens Løse Fugle er en win-win-kombination af en trubadur og et velspillende rockband, som også arbejder på et album, og det glæder jeg mig til at høre.

I denne tidsalder

Det liv

Kaj og Maggeduddi