Funkpop frisk fra firserne

Level 42, Smukfest, Stjernescenen

Funkpop frisk fra firserne

Smukfest har en særlig evne til at hyre kunstnere, som har deres kommercielle og måske også kunstneriske storhedstid bag sig. For et døgn siden på samme scene gjaldt det Nena, som ganske vist stadig er stor i den tysksprogede verden, men ikke har været det uden for den siden firserne. I dag gælder det den engelske funkpop-gruppe Level 42, der heller ikke har haft de store hits siden 80’erne, hverken hjemme eller ude, og heller ikke har udgivet et nyt album siden 2006 – dog kom der en ep i 2013 – men stadig turnerer jævnligt, og i øvrigt har gennemgået adskillige udskiftninger gennem årene. Dog altid med den konstant slagbas-spillende sanger og bassist Mark King i front, og det meste af tiden, også nu, med keyboardspilleren, korsangeren og den lejlighedsvise leadvokalist Mike Lindup i folden.

Level 42 lægger hårdt med et af deres største hits, ”Running in the Family”. Foruden King og Lindup består de i dag af guitaristen og korsangeren Nathan King, trommeslageren og slagtøjsspilleren Pete Ray Biggin og den kombinerede blæser-, kor- og slagtøjssektion: Tenorsaxofonist Sean ”Skip” Freeman, trompetist Dan Carpenter og trombonist Nichol Thomson. De fem sidstnævnte er alle kommet til i dette årtusinde. Selvom der er knald på musikerne fra begyndelsen, og de spiller godt, er lyden ikke helt skarp, og især Mark Kings vokal skal lige finde sin rette plads i lydbilledet. Den har aldrig været stor, men dog meget behagelig, og det er en vokal, der giver lyst til at synge med, uden at man behøver få mindreværdskomplekser. Hans slap bass-spil-virtuositet er til gengæld imponerende. Fingrene kører konstant op og ned ad gribebrættet, og højre tommelfinger, som må være galvaniseret og er iført hans signatur-beskyttelsestape, banker løs på strengene. Det gamle instrumentalnummer ”Heathrow” kommer tidligt i sættet med diverse soloer, og det fungerer godt, netop fordi det er uden vokal.

Mark Lindups karakteristiske falsetkor og lejlighedsvise leadvokal i for eksempel ”The Sun Goes Down” ligger endnu lavere i mikset end Mark Kings vokal i den første håndfuld numre, men efterhånden bliver lyden bedre, og da jeg samtidig efterhånden får kæmpet mig tættere på mikserpulten, hvor lyden ofte er bedst, bliver det muligt at skelne de fleste nuancer i musikken. Den ellers fine ballade ”Leaving Me Now” kommer dog ikke rigtigt ud over scenekanten, mens der er anderledes gang i et af bandets tidlige instrumentalnumre, jeg desværre ikke lige husker titlen på, og i den politisk indignerede ”The Chant Has Begun” inspireret af firserne koldkrigs-sabelraslende ledere som Thatcher, Reagan og skiftende øverste sovjetter, og den er jo desværre højaktuel nu, konstaterer Mark King. Hans melding ”Fuck Trump” vækker jubel, men et sådant udsagn på en musikfestival virker efterhånden lige så forudsigelig og lidet provokerende som amen i kirken, om end baggrunden jo er alvorlig og trist nok. Men så hellere en oppustelig gris med hans kontrafej som hos Roger Waters eller noget helt tredje.

På dette tidspunkt er der for alvor kommet gang i Level 42, og sidste halvdel af koncerten bliver en hed hitparade med funky sange som ”Something About You”, ”Lessons in Love” med heftig guitarsolo, ”Hot Water” og sættets nyeste nummer, ”Build Myself a Rocket”, der viser, at gruppen også kan flytte fødder i det nye årtusinde. Blæsersektionen jager hinanden rundt på scenen, bandet synkrondanser akavet, og humøret er højt både på scenen og blandt publikum. Dermed får Level 42 spillet den hjem efter en lidt vaklende start. De kommer nok aldrig tilbage til deres storhedstid i firserne, men sangene fra dengang holder stadig, og lidt nostalgisk må man vel godt være engang imellem – ikke mindst på Smukfest.

Running in the Family

Heathrow

The Sun Goes Down (Living it Up)