Stormzy leverede varen i Bøgeskoven

Stormzy, Smukfest, Bøgescenerne

Stormzy leverede varen i Bøgeskoven

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Der er en speciel følelse i luften, når en rapkoncert er nært forestående på Bøgescenerne. Bænkene, som udgør udsigtsposterne for de dødelige, “almindelige” koncertgængere, møder de hardcore festivalgængere, som i bedste 2019-stil er mødt op for at moshe hverdagens trivialiteter væk. Sidste års hovedbooking på den front, Post Malone, eksemplificerede det, og i år var det den britiske superstjerne Stormzy, som var bragt ind for at holde gryden i kog under det unge, forventningsfulde publikum.

Stormzy er ingenlunde et nyt bekendskab herhjemme i Dannevang. I 2016 leverede han sin første headliner-koncert uden for Storbritannien foran et højspændt Roskilde-publikum på Apollo, hvilket den karismatiske grimerapper fra Sydlondon i allerhøjeste grad bemærkede. Der er løbet mange singler gennem hitlisterne siden da, men der var ingen tvivl om, at Stiff Chocolate var kommet tilbage til de brede bøge for at give den alt, han havde, gennem sin skudsikre, svedgennemblødte tanktop.

For selvom den sympatiske hovedperson aftenen igennem prøvede at underspille sine kort over for det elektriske festivalpublikum i Bøgeskoven, skinnede det igennem, hvor glad han var for at være der. Fra shout outs til rygerne før “Cush and Cigarettes” til opstemte “DUUUUDE!”-råb op til Lethal Bizzle-nummeret af samme navn, var manden i spottet nærværende, taknemmelig og iført sit karakteristiske glimt i øjet. Og det var tydeligt, at den britiske rapper ikke var her for første gang. Eller anden gang... Eller tredje gang.

Forholdet til Danmark, og ikke mindst den modtagelse, Stormzy har oplevet på de danske festivalscener, blev italesat gentagne gange, mens vi alle blev indlemmet i rapperens Energy Crew. Herfra tog han os igennem alt fra “Scary” til “Mr Skeng”, på sin egen charmerende, endog kompromisløse måde. Der var nemlig både plads til de lidt ældre gennembrudshit – koncerten blev åbnet med “Know Me From”, og lukket med “Shut Up” – men også numre fra Gang Signs And Prayers-albummet, og selvfølgelig et af denne sommers store hits, “Vossi Bop”, som må være det bedste eksempel på, hvor meget man kan få ud af et helt nedbarberet beat og en solid 808-stortromme.

Pladsen foran Bøgescenerne er ikke den mest moshpit-venlige i Festivaldanmark, men det var ikke, fordi der manglede hverken energi eller rowdiness. Da “Return of the Rucksack” bragede over lydsystemet, gik et romerlys af iblandt publikum og satte i bogstaveligste forstand ild under samme. Det hører med til historien, at rapperen undervejs kæmpede lidt med luftmangel i enkelte passager, men med det tempo, der blev lagt for dagen, ville andet snart taget også have været underligt. For publikum var det den tonstunge bas, som affødte stakåndethed, for når det gik allermest amok, kunne bassen mærkes helt fra mellemgulvet, og op i de dirrende næsebor. Særligt under “Bad Boys” var undertegnede yderst taknemmelig for sine ørepropper, hvorfor det må formodes, at en del af de øvrige publikummer har døjet med ringen for ørerne her dagen derpå.

Men det er alt andet lige en fair pris at betale for en oplevelse som den, Stormzy leverede i nattens mulm og mørke. Der var både gjort plads til de højenergiske kæberaslere og de mere poppede crowdpleasere. Selvom det hyggelige og velskrevne gæstevers på remixet af Ed Sheeran-hittet “Shape of You” ikke blev leveret med kirurgisk præcision, startede det ganske som forventet en fest og ikke mindst fællessang på det tyggegummipoppede omkvæd. Stormzy beviste, at han ikke er too big for his boots og formåede både at omfavne det vilde og det festlige og krydrede det med geografisk præcision og oprigtig taknemmelighed. Den raptekniske præstation var måske ikke til UG hele vejen igennem, men meget kan reddes på charme, energi og gode intentioner, og dem havde det britiske stjerneskud i overflod. Til du kigger forbi igen, Stormzy!