Liam og Skanderborg fandt hinanden – til sidst

Liam Gallagher, Smukfest, Stjernescenen

Anmeldt af Esben Suurballe Christensen | GAFFA

Endnu en dag, endnu en uge, hvor sæbeoperaen, der hedder Gallagher-brødrene, har kørt for fulde gardiner. Mandag var storebror Noel ude med et masseødelæggelsesangreb i et ætsende interview i The Guardian, hvor han ikke efterlod nogen tvivl om, at forholdet mellem Liam og Noel har nået et sørgeligt historisk lavpunkt, og en Oasis-gendannelse er lige så sandsynlig, som at Pernille Skipper iklædt MAGA-kasket lovpriser Donald Trump med en overdådig velkomstkomite, når denne kommer til landet.

For Oasis er vi selvsagt nødt til at nævne en aften som i aften. Det er uundgåeligt. For der var ingen tvivl om, at de tilstedeværende ved Stjernescenen, der til sidst var fyldt – og som superstjernen af uransagelige grunde var placeret på – var kommet for at skråle med på de sange, som de to stridende brødre gjorde hvermandseje tilbage i de ukomplicerede 90'ere, hvor man ikke kunne gå forbi en baggård eller strandfest uden at høre en drømmesanger med et akustisk guitar forsøge sig med ”Wonderwall”.

Derfor var det, når en Liam Gallagher iklædt sin signatur-parkajakke frankeret af sit skramlende – men velspillende – band skuede nostalgisk tilbage i tiden, at det gav det ønskede resultat i form af fællessang og samhørighed. Især ”Cigarettes & Alcohol”, "Wonderwall" og ”Champagne Supernova” ramte lige i skiven, så selv Gallagher selv nikkede anerkendende med det, bøgeskoven kunne tilbyde. Og det er de færreste forundt at få anerkendelse fra Liam Gallagher, der aldrig har strøget omkring sig med komplimenter. Tværtom.

Når Gallagher begav sig ud i sit ellers godkendte solounivers med sange fra debuten As You Were og den kommende efterfølger Why Me? Why Not., var det så som så med interessen fra et festivalpublikum, der pludselig fik travlt med at snakke. En fandens skam. For nok når Liam Gallaghers solounivers aldrig højderne fra Oasis. Det kommer nok, i sandhed, aldrig i nærheden. Men med sin omfangsrige karisma og en tilbagevendt stemme, der sin tid var sin generations bedste, er der stadigvæk musikalske gevinster at gå på jagt efter.

Sange som ”Bold”, ”Greedy Soul” (med ætsende dedikation til storebror Noels hustru) og ”Shockwave” kan altså noget. Også i 2019. Hvilket redede aftenen fra udelukkende at være et retrospektivt nostalgitrip. Men som hovedpersonen sagde fra scenen med åbenlys hilsen til sin storebror, så har Liam Gallagher ikke nogen problemer what-so-ever med at leve i fortiden og levere ukompliceret rock'n'roll til de søstre og brødre, der bare vil have en fest og et fællesskab. Det og Liam Gallagher har fortsat sin berettigelse. Det oplevede vi ved selvsyn en tidlig lørdag aften i Skanderborg.

Rock and Roll Star

Morning Glory

Wall of Glass