Det voldsomme og det skrøbelige i et fint møde

Collider/Clarissa Conelly , Badesøen Festival, Albertslund

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Badesøen Festival er ikke, som festivaller er flest. For det første er festivalpladsen for størsteparten optaget af det friluftsbad som giver festivallen sit navn. For det andet er programmet i den mere eksperimenterende ende, hvor blandt andet en stor del af festivalens koncerter afvikles som såkaldte pop-up koncerter, uden annonceret tid eller sted.

Årets åbningskoncert på den store scene er således også et musikalsk møde mellem de to mere eller mindre eksperimenterende kunstnere, Collider og Clarissa Connelly. Collider spiller en art melodisk smadderrock og har et rost debutalbum, -><-, ude på det renommerede Escho-pladeselskab. Clarissa Conelly spiller en noget mere afdæmpet form for alternativ kammerpop, så de er to ret forskellige udtryk, der skal mødes på scenen.

Collider starter ud med et rimeligt catchy jangle-pop-udtryk, som ligger lidt mere lige for på vejen, end man lige kunne forvente efter at have lyttet til pladen. Der kommer dog gradvist mere tryk på musikken, ligesom der bliver vekslet i selve sangstrukturen, som nogle gange kan være helt poppet, mens sangene på andre tidspunkter nærmest opløser sig selv. På én gang både melodiske og støjende.

Præcis en halv time inde indtager Connelly så scenen, og Collider kommer til at agere backingband. Udtrykket skifter med det samme karakter til det noget mere stille og skrøbelige, men samtidig dukker der langsomt en række voldsomme udbrud frem i sangene, som om de to kunstnere langsomt lader deres respektive lyduniverser glide sammen. Ved koncertens afslutning er de to kunstnere nærmest smeltet sammen, så Conellys fine vokal står i front for et forholdsvis larmende rocket udtryk – et fint resultat, hvor idéen om at lade to kunstnere mødes bliver løftet rigtig fint.