Særegen stemme, stort smil

Barbara Moleko, Smukfest, Sherwood-scenen

Særegen stemme, stort smil

Der hersker en udpræget søndagsstemning på Smukfest, hvor kun Bøgescenerne og Sherwood-scenen er åbne, der ikke er flere internationale stjerner på programmet, en del af publikum er taget hjem, og en stor del af de tilbageværende plejer tømmermænd og efterveerne fra en uge med hårde fester og jævnlige skybrud. Men der hygges stadig, også foran den lille Sherwood-scene, hvor solstrålerne trænger gennem bøgekronerne, og der er fyldt på bænkene, da Barbara Moleko går på scenen. I øvrigt et ret stort navn til den mindste musikscene på Smukfest, men sådan er programsætningen altså blevet, og Anders Matthesen trækker mange på Bøgescenen samtidig.

Moleko lægger hårdt ud med den sang, hvor vi første gang hørte hendes karakteristiske lyse, let hæse og ganske stærke vokal tilbage i 2012, nemlig L.O.C.’s ”Helt min egen”, hvor Moleko sang omkvædet. Det samme gør hun i dag, men da L.O.C. ikke er taget med i skoven, må vi nøjes med netop omkvædet, som kommer et par gange, og så er sangen slut – men så er koncerten da skudt i gang, og den fortsætter med Molekos eget første solohit, det yderst iørefaldende ”Dum for dig”.

Nu, hvor Moleko har fanget publikums opmærksomhed, bruger hun den til at præsentere en stribe nye sange. Noget, som nok ville have været et mere dristigt valg på en stor scene som Bøgescenerne om aftenen, hvor et mere eller mindre beruset publikum vil feste til noget, de kender, men som viser sig at fungere fint midt på dagen for et siddende publikum, som lader til at høre godt efter.

Moleko opfordrer ligefrem publikum til at give feedback på de nye sange på Instagram, men jeg nøjes med at gøre det her: ”Jeg ser stjerner” er et fint midt-tempo-nummer med kantslag på trommerne og en tekst om problematisk kærlighed, ”Hey løgner” er en veloplagt anti-hater-sang i familie med ”Hater” fra Molekos andet album, Bapsz fra 2015 og ”Volumen”, der udkom på single tilbage i maj, er en herlig, smådansabel kropspositivitetssang om at være tilfreds med sin krop, uanset hvordan den ser ud, med en linje som ”Vil du ha’ et skelet, må du slå mig ihjel”. Det er for eksempel meget smart, at Molekos mavefolder kan gemme tre rækker af chips, når hun sidder ned, som hun så underholdende fortæller, og i det hele taget er humøret højt og smilene brede på scenen.

Det trækker heller ikke ligefrem ned, at Moleko har medbragt et velspillende band bestående af de erfarne musikere Johannes Nørrelykke (guitar, keyboard, Vores Allesammens med flere), Anders Stig Møller (keyboard, bas, eks-Turboweekend med flere) og Birk Nevel (trommer, Vores Allesammens med flere), og der bliver plads til flere fine keyboard- og guitarsoloer undervejs.

Et medley undervejs af Seinabo Seys ”I Owe You Nothing”, Sivas’ ”Sidste timer” og The Minds of 99’s ”Stjerner på himlen”, hvor publikum skal gætte kunstnerne, virker lidt overflødigt bortset fra at understrege kvaliteterne i Molekos vokal, men det er altså kunstnere, Moleko gerne vil have med på sit næste album, fortæller hun. Vi må håbe, det lykkes (for Sivas’ vedkommende deler de to pladeselskab, og Minds udkommer på et søster-label, så det lyder realistisk).

Så giver det lidt mere mening, da hun senere fremfører sin flotte ballade-fortolkning af Tøsedrengene-klassikeren ”Indianer”, da den jo blev noget af et hit via Toppen af Poppen. Vi skal heldigvis også høre flere af Molekos egne ældre sange, blandt andet den energiske og livsglade ”Gå en tur”, den vuggende, lavmælte ”Rejser mig op” og den melankolske ballade ”Den uendelige nat”, der udkom på single sidste år.

Moleko er i fuld gang med at arbejde på et nyt album, som forhåbentlig udkommer inden alt for længe. Med kun to album og nogle singler ude fra og med debuten i 2012 er hun ikke ligefrem super-produktiv, men kvaliteten er til gengæld høj, og hun slutter med den danse-inciterende ”Gør mig lykkelig”, hvor vi ifølge Moleko skal forestille os John Travolta og Diana Ross i duet. Det er ikke svært, men de fleste blandt publikum sidder dog stadig solidt på deres bænke. Søndagsstemningen har endnu ikke forladt Smukfest, men forhåbentlig har Barbara Moleko fået nogle af tømmermændene til at fordufte. Jeg havde ikke nogen, men var noget træt ved begyndelsen af koncerten. Det er jeg ikke, da den er slut.

Helt min egen

Dum for dig

Jeg ser stjerner