Brandts gæstebud sparkede gang i festugen

Tv-2, Rådhusparken, Aarhus

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Mere perfekt åbningsnavn til at sparke Aarhus Festuge uofficielt i gang skal man lede længe efter. Steffen Brandt og co. har gennem fire årtier leveret eftertænksom fællessang til folket fra hjertet af Smilets By. Og at Danmarks Lykkeligste Orkester langt fra er færdige med fyrre, beviser de med en potent levering af første single fra sidste års fremragende 19.(!) studieudspil, Tæt Trafik I Herning, “Don’t Get Me Started”, der med harsk samfundskritik og huggende guitarer sætter gang i aftenen.

Vi fortsætter i det nyere repertoire med “Stille og Rolig Søndag i Aarhus V”, der præsenteres med slet skjult hilsen til en af aftenens gæster, Marvelous Mosell som ”et af de mest eksotiske steder i hele Kommuuuunen”, for at gå videre over i “Er Vi Glade Eller Hvad?” Og svaret kan kun være et rungende “ja”, denne lune, sidste dejlige torsdag i august.

Velsyngende og veloplagt
Bandet spiller tight, forsangeren velsyngende og vanligt veloplagt, og begejstringen vil vitterligt ingen ende tage, da Hans Erik Lerchenfeld sætter gang i det indledende riff til “Skanderborg Station”.

“Det Er Samfundets Skyld” er stadig et relevant og groovy nødråb og folkeskolereformen får et velfortjent hak i tuden i introduktionen til “Der Går Min Klasselærer”.

En intimt omarrangeret version af “Alt Hun Ville Var At Danse” følger med korsangerinde Anne Hjort på stærk leadvokal. Det er en flot og modig fortolkning, og det er ikke de faldende temperaturer, der får gåsehuden til at melde sig. ”Jeg havde troet, det ville være Tina Dickow”, lyder det fra en kvinde bag mig. Men hun kunne nu tage det helt roligt. Denne aften er annonceret som “Tv-2 med gæster”, og der må Tina siges at være selvskrevet på gæstelisten, hvilket det også skal vise sig senere.

Først er det imidlertid nogle gutter af en ganske anden støbing, der gæster scenen, idet Danmarks vel nok første rapsang, “Popmusikerens Vise”, får selskab af uforlignelige Marvelous Mosell og Tue Track, der begge ligner en million – eller måske rettere fem milliarder – og ubesværet kører over i den musikalske lykkepille ”Antikommerciel Masseappel” og forvandler Rådhusparken til et lamettabelagt dansegulv.

Stramt, sikkert og solidt
Hvad d’herrer Track og Mosell har af swag matcher Tv-2 med en uimodståelig omgang “Rigtige Mænd” og “Nutidens Unge”, og efter på rørende vis at have fået hele verden til at gå fra forstanden, kommer aftenens næste gæst på scenen, og sammen med Tina Dickow leverer Steffen Brandt en flot fordanskning af “Nobody’s Man”, der her hedder “Ikk’ Nogens Pige”. Den kalder i dén grad på at blive indspillet og udgivet.

“Hallelujah” får lighterne frem hos publikum, før “Be Bab a Lula” sætter gang i festen igen, og man gang på gang forbløffes over, hvor sikker en skude, Tv-2 er. Det er stramt, sikkert og solidt med læssevis af overskud og tydelig spilleglæde. Eventyrligt for begyndere såvel som øvede.

Næste gæster er aftenens opvarmningsband, Bogfinkevej, der charmerer sig igennem “Iben Hjejle” og laver den gode gamle manøvre med at få publikum til at sætte sig ned, før “De Første Kærester På Månen” får lov at afslutte hovedsættet.

De fleste har dog lært ikke at forlade en Tv-2-koncert før “Bag Duggede Ruder”, men først føres vi med sikker hånd gennem “Tæt Trafik I Herning”. Det imponerende kor EVE fra Egå Gymnasium leverer faldende englesang og løfter flot et dejligt genhør med Kalundborgbåden til et storslået crescendo. Til sidst falder duggen på ruderne, og publikum kan gå opløftede hjem oven på en imponerende koncert med et band i absolut storform, der endnu engang demonstrerede, at kærligheden og den gode sang vitterligt overvinder alt. Tak.

Don’t Get Me Started
Stille og Rolig Søndag i Aarhus V
Er Vi Glade Eller Hva?