!!!
Wallop

ANMELDELSE: Storbyjunglens trommer kalder til fest og forfald

Album / Warp Records
Udgivelse D. 30.08.2019
Christoffer Dall

Det New York-baserede dance-punk-ensemble !!! (udtalt "chk chk chk") er på en klar mission med dette deres ottende studiealbum. En mission om at levere et pumpende soundtrack til et overstimuleret, hektisk og forfaldende Amerika. I arsenalet har de en eklektisk blanding af dyster disco, engelsk grime, Madchester-psykedelia, punk-æstetik og 90’er-electronica – alt sammen serveret med en attitude, der på én og samme tid virker indbydende og tilpas frastødende. Det er med andre ord én af de slags plader, der signalerer ”jeg spytter dig i fjæset” og ”jeg vil gerne kysse dig bagefter”.

Noget af det bedste ved Wallop er dens uforudsigelighed. Sangene er fuld af musikalsk legelyst, og bedst som man tror, at man har gennemskuet ruten, er bandet gode til at tage nogle soniske omveje. !!! har godt og vel to årtiers erfaring med produktion af feststemt dance-punk, og både sangskrivning og produktion giver da også indtryk af ferme hænders (og hofters) bearbejdning af alskens funky musikarv lige fra James Brown til Renegade Soundwave og alt derimellem.

Ja, !!! er ganske rigtigt på en mission, og de lykkes overordnet set. Lyden af pulserende storbyjungle er slagkraftig og idérig. Dog er ikke alle sange lige mindeværdige, og fordi de synes så fyldt med hyperaktive indtryk, når man som lytter ofte et mætningspunkt cirka ét minut før, hver sang er rundet af. Det resulterer samlet set i en fed lytteoplevelse, der ikke er mere end summen af enkeltdelene.

Det er bare trættende at danse efter, en fest har peaket, uanset hvor sjov den var. På denne måde er !!! vel egentlig lykkedes særlig godt med at skabe en passende audioficering af et overmættet vestligt samfunds apokalypse. For det fortjener de cadeau, selvom det lejlighedsvist sker på bekostning af en mere kompakt og kontinuerligt medrivende lytteoplevelse.