Værdig hyldest til en af de helt store

Sebastian, Danmarks Underholdningsorkester med flere, Musikhuset Aarhus, Store Sal

Værdig hyldest til en af de helt store

Sebastian er en helt enestående figur i dansk musik. Han har været aktiv i fem årtier, har udgivet 35 studiealbum, skrevet 13 musicals, spillet cirka 2000 koncerter, solgt mere end 2,5 millioner plader og skrevet utallige evergreens. Derfor er det helt på sin plads, at han lader sig hylde i forbindelse med sin 70 års fødselsdag i december og derfor er draget på en tidlig fødselsdagsturné med Danmarks Underholdningsorkester – tidligere DR’s Underholdningsorkester – og en række gæstesolister. Nærmere betegnet Kwamie Liv og sin datter Sara Grabow fra poppens og sangskrivningens verden og Louise Fribo og Kristian Boland fra det musicalunivers, han har dyrket siden begyndelsen af 80’erne side om side med de sange, han selv har fremført og indspillet.

Touren har premiere søndag aften i et stort set udsolgt Musikhuset Aarhus, og det hele indledes med et instrumentalt medley fra de knap 40 musikere under ledelse af David Furman. Publikum genkender straks temaerne fra ”Stille før storm”, ”Hodja fra Pjort” og ”80’ernes boheme”, der understreger, hvis man skulle være det mindste i tvivl, hvor stærk en melodimager Sebastian er, og at hans sange dermed også fungerer i instrumentalversioner. Danmarks Underholdningsorkester har altid haft som formål at bygge bro mellem den klassiske musik og populærmusikken, og derfor er det yderst passende, at turnépremieren finder sted den sidste dag i Aarhus Festuge, der netop har ”building bridges” som årets tema.

Det skal efterhånden vise sig, at hovedpersonen selv spiller en forholdsvis tilbagetrukket rolle i forhold til gæstesolisterne, hvor Kwamie Liv og Sara Grabow er de første på scenen. De lægger ud med en energisk ”Når lyset bryder frem” med fine vokaler, inden Kwamie Liv – i øvrigt helt samtidig med at hun kan opleves i TV2’s Toppen af Poppen – alene fortsætter med en mere afdæmpet ”Her er en sang”. Hendes ganske let hæse, tilbageholdte stemme er yderst sensuel og smuk, og det er svært ikke at tænke på en ung Annisette, som hun også har en vis fysisk lighed med – det hele skal absolut tages som en kompliment. Så er det til at se gennem fingre med, at hun af og til skæver til teksten på nodestativet og ser en smule usikker ud, og at de ellers flotte strygere næsten er for anmassende.

Kristian Boland hviler til gengæld i sig selv i den livlige og humoristiske ”Næsevisen” fra musicalen Cyrano, hvor orkestret nu er udvidet med de to kor Aarhus Studiekor og Aarhus Kammerkor. Det samme gælder den stærkt syngende Louise Fribo i ”Så blidt til stede”, en af Sebastians allersmukkeste ballader og hentet fra samme musical.

Der er ikke en finger på at sætte på de to sangeres håndværksmæssige kunnen, men jeg må indrømme, at jeg ikke er den største musicalfan, og jeg synes, den meget tydelige skuespillerdiktion gør det musikalske udtryk lidt mindre spændende. Ikke mindst når sangene bliver taget ud af deres sammenhæng, om end vi dog får fire sange fra Cyrano i træk. Så hellere Sebastians akustiske soloversion af ”Så blidt til stede”, som han eksempelvis fremførte på sin turné i 2015 og udgav på albummet af samme titel samme år, også selvom hans stemme teknisk set er noget svagere og mere slidt, men nærværet er omvendt større. Men som sagt er musicals en central del af Sebastians univers, så man kan dårligt tillade sig at brokke sig over, at det er en del af denne hyldestkoncert.

Kwamie Liv stjæler showet

Det er dog en lise at se Sara Grabow tilbage på scenen igen, nu med akustisk guitar og fint fingerspil i et af Sebastians absolutte glansnumre, ”Rose”, denne gang med smagfulde strygere i mere passende dosis. Flot er også ”Sommerfuglen”, som hendes far skrev til hende, da hun var spæd, og ligesom den indspillede version med en fornem trompetsolo. Det bliver dog Kwamie Liv, der stjæler showet med en decideret gåsehudsfremkaldende, lavmælt fortolkning af ”Du er ikke alene”, hvor hendes fraseringer føles som varme omslag i det smukke orkesterarrangement med elegant akustisk guitar, og hun nu ikke virker det mindste usikker, tværtimod.

Kwamie Liv er svær at komme efter, og musikalsk og tekstmæssigt skal vi da også et helt andet sted hen med aftenens hovedperson, der omsider kommer på scenen og fremfører sin morsomme ”Den lille malkeko” på sin akustiske guitar, uden orkester. Hans stemme er heldigvis i noget bedre form, end da jeg overværede ham på Smukfest i sidste måned, og dermed undgår Sebastian at blive sunget helt i gulvet af dem, der vil hylde ham.

Andet sæt fortsætter med en vekselvirkning mellem sangskriver- og musicaluniverset, hvor Sebastian selv brillerer med sin ”Ostesang” fra musicalen Skatteøen – den sang, der vandt ham et års gratis forbrug af ost af Danmarks Ostehandlerforening (egentlig underligt, at andre ikke forsøgte at gå i hans fodspor med sange om for eksempel vine, øl eller Ferrarier). Kwamie Liv gør igen en stærk figur i duet med Sebastian på aftenens nyeste sang, ”Lille hjertesang” fra dette års album Hun nåede at klappe hunden, der viser, at Sebastians sangskrivningspen stadig er skarp, og at hans melodiske øre er intakt. Mesteren står afslutningsvis veloplagt i front med gæsterne i koret på ekstranumrene ”Romeo” og ”Måske ku’ vi”. Hele aftenen bliver i øvrigt bundet sammen af konferencieren Mette Marckmann, der gør det rimeligt, om end hun måske kigger lovligt meget ned på sine stikord.

Absolut en værdig hyldest til en af vores helt store sangskrivere, og selvom man godt kunne savne gamle samarbejdspartnere som Sissel Kyrkjebø og Lis Sørensen, viste de yngre solister, at Sebastians sange stadig er relevante i munden på en ny generation. Danmarks Underholdningsorkester gør det generelt glimrende i formfuldendte arrangementer, der kun enkelte gange er for påtrængende, og at jeg har et vist forbehold over for musicals, er jo ikke hverken Kristian Boland, Louise Fribo, underholdningsorkesteret eller Sebastians problem. Stort tillykke med fødselsdagen, Sebastian – må du fortsætte mange år endnu.

Sebastians fødselsdagsturné med Danmarks Underholdningsorkester og gæstesolisterne fortsætter til følgende byer:

Musikkens Hus, Aalborg 14. september 2019

Alsion, Sønderborg 15. september 2019