Korn
The Nothing

ANMELDELSE: Overraskende slutspurt redder 13'er

Album / Roadrunner Records
Udgivelse D. 13.09.2019
Keld Rud

Det 13. album fra de amerikanske nu-metal-frontløbere Korn minder på mange måder om forgængeren The Serenity of Suffering. Dog mere vellykket. På The Nothing lader bandet til at ville konsolidere deres udtryk i stedet for at stræbe frem og eksperimentere eller forsøge at genskabe magien fra deres første tre album. Det er essensen af Korns lyd frem til i dag. Albummet er pakket ind i en førsteklasses produktion, hvor hvert instrument står skåret klart i lydbilledet.

Første halvdel af albummet fungerer er ikke nær så godt som sidste.  Bandet lader i alt for høj grad til at stille sig tilfredse med at parre nogle arketypiske nedstemte riff med nogle omkvæd, der alt for ofte forveksler banale melodier med gode. Jo, de er smittende. Men det er gonorré også. I verset på “Cold” lyder Jonathan Davis arrig som aldrig før, mens refrænet forsøger sig med en melodilinje, der aldrig rigtig rammer solar plexus.

Efter albummets anden intro, “The Seduction of Indulgence”, skifter albummet mærkbart gear. Det hele lyder mindre forceret og desperat. “Finally Free”, “Can You Hear Me” og ”Gravity of Discomfort” er små perler, der gaber over til tider ganske komplekse sangstrukturer og samtidig lykkes med at matche sangene med nogle melodier, der både er interessante og holdbare. Selv når Korn på “[email protected]” skruer bissen på, sker det med en fantasi og et overskud, der ikke er at finde i starten af albummet. Med en overraskende slutspurt lykkedes det Korn at redde The Nothing på målstregen.