En af de bedste synthkoncerter i København i mange år

Minuit Machine, Stengade, København

Anmeldt af Ulrich Lauridsen | GAFFA

Med god hjælp fra Stengades nyerhvervede lydanlæg leverede Amandine Stioui og Hélène de Thoury – tilsammen Minuit Machine – en af de bedste synthkoncerter i København i mange, mange år, da de lørdag aften spillede for en begejstret skare i København.

Synth-duoen mestrer ikke bare en flig eller særlig niche af synth-genren, men favner den samlede og får destilleret elementer fra de tidligere 80’eres cold wave a la landsmændene fra Trisomie 21 over den klassiske, britiske synthpop a la Vince Clarke til 90’ernes rave-scenes energi og klublyd i et smukt og indtagende mix, der i al sin enkelhed blot består af Hélène de Thourys kompositioner og Amandine Stiouis lyrik og mørke, melankolske stemme.

Fra første nummer stod det ene skyl af gåsehud efter det andet klar, og koncerten var en af sjældne, hvor niveauet og intensiteten ikke dalede i et eneste nummer. Med hovedvægten lagt på duoens nyeste album Infrarouge fra maj i år cementerede de to franske kvinder, at selvom de fra 2016 til 2018 holdt pause fra musikken sammen, så er kreativiteten og kvaliteten helt den samme som på deres to første albums Live & Destroy (2014) og Violent Rains (2015).

Med det tårnhøje bundniveau er det svært at fremhæve enkelte numre fra koncerten, men specielt i "Fear of Missing Out" og "Prey/Hunter" kunne man opleve et for denne genre helt specielt samspil mellem sanger og musiker. Amandine Stiouis nærmest underspillede intensitet hånd i hånd med Hélène de Thourys kontrollerede energi gav udtryk for en indlevelse i egen musik, der rakte langt ud i publikum, som helt sikkert ikke kunne have brugt den time, koncerten varede, på noget bedre denne lørdag aften.

Chaos

Fear Of Missing Out

Ego