The Beatles
Abbey Road, 50 anniversary deluxe edition, 3cd, audio blu-ray, bog

KLASSIKEREN: Den sidste store stjernestund

Album / Apple
Udgivelse D. 26.09.2019
Henrik Friis

26. september 1969: Hen i Fona på Nørrebrogade efter skoletid og så hjem til den lille 3.sals-lejlighed for at sætte nyerhvervelsen på min skabsgrammofon – for at nå at høre det nye vidunder fleste muligt gange, inden sengetid..

Jeg glemmer aldrig beruselsen over at lytte til Abbey Road de første gange - helt for mig selv. Dejligt hurtigt overbevist om at The Beatles endnu en gang havde lavet et helt suverænt album, der - igen – var anderledes og spændende.

Dengang kendte de færreste til skærmydslerne, der var gået forud ovre i London: At beatlerne var havnet i en blanding af personlig, musikalsk og snart også forretningsmæssig uenighed og havde efterladt januar-indspilningerne af et kommende album i en diffus venteposition (med gode, gamle George Martin kørt ud på et tekniker-sidespor).

Næ, for os fans var Abbey Road The Beatles i fortsat topform – og dén fornemmelse bekræftes til fulde her 50 år efter, hvor jubilæet markeres med seks udgivelser, blandt dem denne deluxe-udgave med ny remastered version af albummet, to cd’ers ekstra optagelser, demoer og alternative takes, audio blu-ray + bog med essays om perioden, tilblivelsen og numrene.

Renpudsing i de dybe arkiver
Som ved Sgt. Pepper og The White Album har George Martin’s søn Giles været i gemmerne for at renpudse hver eneste instrument-spor og har samlet det hele igen helt efter faderens forskrifter (George Martin gik kun med til at producere Abbey Road på betingelse af, at han skulle have den vanlige producer- og arrangør-rolle og ikke en birolle – alle 4 beatler indvilgede).

Og jo, der er små-forbedringer (i forhold til den seneste remastering i 2009) – men mindre udtalt end på de to forgængere. Teknikken omkring originaloptagelserne var simpelthen blevet bedre: Abbey Road blev oprindeligt til på en helt ny 8-track-maskine i forhold til de forudgående 4-sporsmaskiner. Så måske lyder det rygrislende ekko i John Lennons stadig helt tidløse Come Together en kende mere crisp? Bruser Ringos bløde kølleslag på bækkenet ikke en smule ekstra i Something - George Harrisons endelige gennembrud som Lennon-McCartney-ligeværdig? Er den hvide støj og tyngden i Lennons desperat-lystne blues I Want You (She’s So Heavy) ikke en kende mere udtalt? Og står den trestemmige-sang i stadig betagende smukke Because ikke endnu mere tindrende klar?

Jo, men det ér i millimeter-kategorien, vi bevæger os, hvor ændringen af Harrison-McCartney-Lennons guitar-duel til i afsluttende The End - med lydplacering venstre-midt-højre frem for neutralt - nok er den mest markante ændring. Men opgaven lød jo heller ikke på at forandre mesterværket. Kun at opdatere produktionen til 2019. Så ud over ovennævnte står Paul McCartneys super-60-er-pastiche Oh Darling, Harrisons anden overskudsagtige, melodiøse perle Here Comes The Sun samt det overlegent sammenskruede og afsluttende 8-numres medley af Lennon/McCartney-numre og -brudstykker stadig helt perfekt.

Understregning af genetableret fokus
Hvad boksens øvrige materiale især understreger, er gruppens evne til at fokusere igen trods januar-kollapset. Man prøver ikke viske de stigende personlige uoverensstemmelser ud – bl.a. var der ikke mange andre end McCartney, der følte for music hall-oden om seriemoderen Maxwell. Og McCartney selv kommenterede i andre af sine sange ligeud omkring uenighederne med de øvrige tre. Men inde i selve studiet arbejdede de fire samlet og målrettet – og i dialog. Man hører det i studie-kommunikationen, hvor der støttes op omkring ophavsmandens ideer, mens sangene tager form. Man får det fortalt i bogen bl.a. omkring Lennons Come Together, der startede som en mere up-beat Chuck Berry-inspireret sag, men endte i sit helt særligt tørre, bluesy-funky ekko-arrangement bl.a. efter McCartneys råd. Eller med Lennons Because, som helt klart blev skrevet med beatlernes kendte tre-stemmige kvaliteter for øje - iog ikke "bare" som et Lennon-aftryk.

Ekstra cd’erne uden direkte åbenbaringer
Ekstra-cd’erne åbenbarer ikke en ny perle denne gang som de stærke akustiske Esher-sessions udgivet i forbindelse The White Album sidste år – og de har heller ikke samme udgivelses humoristiske cover-sange og rablerier som bonus. Men den indeholder til gengæld McCartney-demoer af sange skrevet til Mary Hopkin (søde Goodbye) og The Iveys/Badfinger (den melodiske rocker Come And Get It) - samt tidlige takes på samtidige Beatles-singler af Harrison (Old Brown Shoe) og Lennons (The Ballad of John And Yoko).

Ellers er det demo-optagelser og ufuldstændige, men målrettede skridt på vej mod endemålet. Med eksempler på at rollen som den tids musiklaske inspirator også kunne gå den modsatte vej: Det er hidsige Polythene Pam (The Who) og svævende Sun King (dengang bluesede Fleetwood Mac) gode eksempler på. Ud over det lyser en stærk alternativ version af I Want You godt op. Mens The Long One (arbejdstitel for det afsluttende medley, der var så godt tænkt og skruet sammen af McCartney log Georhe Martin) gengives i et mix udtrukket 14 dage før slutfløjtet. Spøjst nok stadig med McCartneys lille akustiske Her Majesty som del af medley’et. Indtil han selv – helt rigtigt set - skar den ud kort efter, fordi den bremsede flowet. Hvorefter Her Majesty endte som albummets berømte ”hidden track”.

Beskrivende ramme for albummet
Ekstra-cd’erne og ikke mindst den flotte, velskrevne coffeetable-bog (inklusive herligt nørdede optegnelser om hvert enkelt nummers ofte kringlede tilblivelse) er med til at gøre boksen ekstra tillokkende for Beatles-fans – fordi dens ramme for fortællingen er så beskrivende: Abbey Road var et album optaget i koncentrerede forløb ind og ud mellem masse-afbrydelser: filmoptagelser med Ringo Starr, John & Yokos bryllup, Paul & Linda McCartneys ditto. John & Yokos bed-in’s i Amsterdam og senere Montreal. Interne sammenstød og ekstra pauser pga. kontraktforhandlinger (McCartney mod de tre andre), Lennon-familien i bil-uheld, Lennon-Ono’s flytning – og med Paul & Linda’s familieforøgelse blot tre dage efter sidste indspilning. Og med Lennons (interne) farvel til gruppen blot seks dage inden udgivelsen 26. september. For slet ikke at tale om første månelanding og Woodstock ude i virkeligheden...

7. maj næste venter 50-året for kaotiske Let It Be – plus en Peter Jackson-film fra samme optagelser - og mon ikke Giles Martin derefter kan lokkes til også at give Rubber Soul og Revolver samme grundige og fortjente remastering?.

Men Abbey Road var og er den sidste ægte stjernestund. Selv fem årtier efter.

- - -

Cd 1 (Abbey Road, 2019 mix):