Forløsningen af en hel generations frustrationer

The Minds of 99, Royal Arena, København

Anmeldt af Nanna Frank | GAFFA

Da The Minds of 99 i 2013 kunne hæve trofæet over hovedet og lade sig hylde som vinderne af KarriereKanonen, startede det en bevægelse i den danske ungdom. En følelse af sammenhold og håb blomstrede op hos unge voksne i hele landet.

Unge, der gik fra barn til voksen i en verden, hvor finanskrisen havde sat sine tydelige spor. Unge, der var blevet fortalt, at der hverken var penge eller jobs til dem. Unge, der manglede noget, de kunne samles om.

Det ”noget” blev The Minds of 99. Sammen med deres fans skabte de et rum, hvor det var muligt – og værdsat – at være lidt rodløs, lidt modløs og lidt udsigtsløs. Det behøver ikke give mening. Det skal bare give sammenhold. Og det er der, magien af The Minds of 99 opstår.

Det er den kranspulsåre, The Minds of 99 har tappet af gennem de sidste seks år, og det er den åre, der simpelthen næsten sprang mellem hænderne på os i Royal Arena lørdag aften.

Indendørskoncert uden tag

Fra øjeblikket lyset tændes på scenen og afslører de fem musikere, er jubelbrølet ikke til at tage fejl af. Koncerten i Royal Arena har været længe ventet af deres fans. Selv hos bandets karismatiske forsanger, Niels Brandt, der sjældent ses med et smil på læben, kan der anes en grimasse, man næsten kan forveksle som netop et smil, da jublen når nye højder under ”Ung Kniv” fra 2017-albummet Solkongen. ”Det er fandeme lækkert, det her,” bliver der selvsikkert fremstammet efter et par numre, hvor taget næsten er lettet af ren eufori.

Og det er fandeme lækkert. Magen til energiudladning. Magen til magtanvendelse. Magen til manifestation af sin rolle som Danmarks bedste liveband. Den del af publikum, der står på gulvet, ligner en menneskeskabt bølge, når de alle hopper i takt med ”Hjertet følger med”. Det er ikke muligt at gøre andet end blot at følge med og lade stemningen kravle helt ind under huden, mens man mærker, hvordan publikums korstemmer blot bliver højere og højere gennem den halvanden time lange koncert, vi bliver budt på.

Særligt ”Solkongen”, der bliver fremført af Niels Brandt siddende alene ved et klaver ude blandt publikum, er et pragteksemplar på den diversitet, bandet netop også indeholder, hvorefter ”Ud af min krop” bagefter byder på en sakselift og crowdsurfing i mere end tre minutter. Det er episk og kan næsten ikke gøres af andre end The Minds of 99.

Selv når bandet finder deres introverte side frem som i ”Drømmer om livet”, hvor Niels Brandt går rundt med et kamera helt oppe i ansigtet på en mørklagt scene. Selv der er vi med, og selv der bliver publikum trukket helt ind i hjertekammeret af bandet. Brandts ansigt er på en og samme tid udtryksløst og bestemt. Øjnene er tomme og blikket langt væk, mens han samtidig piercer sig langt ind i sjælen på hvem, der end måtte kigge på. Det er magtfuldt og forheksende, og publikum er i bandets hule hånd.

Hvor er vi på vej hen?

The Minds of 99 har netop udgivet to nye singler ”1, 2, 3, 4” og ”Som Fluer” efter at have holdt kortene tæt på kroppen siden Solkongen fra 2017. Det er to sange, som mere eller mindre pænt lægger sig i forlængelse af der, hvor bandet har været på vej hen. Lyden er mere elektronisk, næsten trappet og fulde af tidstypiske synthtoner. Så meget, at det næsten er synd at kalde dem et rockband mere. ”Som fluer” bør også nævnes som et af koncertens højdepunkter, hvor publikum og Niels Brandt får lov til at akkompagnere hinanden i en akustisk udgave, inden bandet hjælper med og løfter nummeret til sidst.

Desværre rammer gruppens nye nummer ”Big City, Bright Lights” fuldstændig ved siden af, og her taber bandet sit publikum, så det kræver tre-fire sange, før energiniveauet igen er på sit vante, ekstatiske niveau. Sangen befinder sig i det vanlige lyriske Minds-univers. Den er heldigvis også opbygget som et klassisk Minds-nummer, hvor c-stykket langsomt bygger sig op og sidenhen eksploderer i et sidste omkvæd, hvilket hjælper på den totale forvirring blandt publikum. Det er naturligvis altid fantastisk at få en smagsprøve på fremtidens musik, men når det lyder som ”Big City, Bright Lights”, ville vi måske hellere have været foruden. End ikke de klassiske, obligatoriske toner fra Jacob Bechs synthesizer kan redde det nummer.

Der er varmt på toppen

Alligevel indtræffer tanken om, hvorvidt det her er toppen, da konfettien skydes ud over publikum under ”Alle skuffer over tid”. Er det her, hvad The Minds of 99 maksimalt kan? Er det så langt, vi kan nå op? Hvad skal der nu ske, når euforien har lagt sig? Det kan næsten ikke blive højere, større og bedre for et dansk band – og det føles næsten som om, det er ved at eksplodere i hænderne på os.

The Minds of 99 har været så epokegørende for den danske musikscene. Der har været en rød tråd og en lige linje mellem deres tre første album, men der hvor de er på vej hen nu, virker mærkværdigt. Det er ikke til at tyde, hvad der skal til at ske. Måske er netop det, der kommer til at redde dem fra deres egen succes. Men måske er det netop også det, der gør, at sådan en aften som i aften var klimakset. Klimakset på en historie om håb og sammenhold.

Hvis det er, så er det også okay. En klassisk The Minds of 99-festivalkoncert klarer sig nu også ret godt med tag over hovedet. Så vi bliver stående lidt endnu, det føles nemlig så fandens godt her på toppen.

Anmeldelse af opvarmningen Jada følger nedenfor

1. 1,2,3,4
  2. Ung Kniv
  3. Et Barn Af Min Tid
  4. Hjertet Følger Med
  5. Som Fluer
  6. En Engel
  7. En Fremmed
  8. Det er Knud Som Er Død
  9. Drømmer Om Livet
  10. Solkongen
  11. Ud Af Min Krop
  12. Ubåd
  13. Stor Som En Sol / Flad Som En Pandekage
  14. I’m Gonna Die
  15. Big City, Bright Lights
  16. Stjerner På Himlen
  17. K Før Ærlighed
  18. Ma Cherie Bon Bon
  19. Hurtige Hænder
  20. Alle Skuffer Over Tid

Jada ***** (se galleri fra koncerten her)

Få stemmer kan nå ind i samtlige kroge af Royal Arena på den måde, Jadas kan. Fra første tone til sidste frasering bliver vi forkælet af et menneske, der er musiker til fingerspidserne.

Ud af mørket valser den unge sangerinde langsomt ind på scenen. Med sin obligatoriske vifte i venstre hånd lander hun sikkert forrest på scenen, mens ”Clean Love” blidt kærtegner vores trommehinder.

Der er ikke meget plads til sangerinden forrest på scenen grundet hovednavnets udstyr. Det er derfor et spartansk set-up, vi bliver mødt af lørdag aften i Royal Arena. Naturligvis med hendes tre vante korsangere, der står som en forlængelse af Jadas hyperfeminine udtryk og fremstormende tilstedeværelse.

Størst bliver det, da hun under aftenens fjerde nummer ”One Last Time” træder ud til spidsen af scenen, står i et ensomt spotlys og gjalder første linje ”One last time from the heart” fra sit inderste og lige ind i vores. Et øjeblik som dette er næppe set smukkere, mere bombastisk eller gåsehudsfremkaldende i Royal Arena nogensinde.

Tilstedeværelsen, kærligheden og talentet er blot nogle af de faktorer, der gør, at det ikke er utænkeligt, at den næste gang, Jada træder op på scenen i Royal Arena bliver som hovednavn til sin egen koncert.

1. Clean Love
  2. Sure
  3. Not Alone