Prince
1999 (Deluxe)

Prince åbner skatkisten

Box / Warner Music
Udgivelse D. 29.11.2019
Simon Boertmann Brüel

Efter Princes død for snart fire år siden er dørene blev slået op til hans sagnomspundne skatkammer af uudgivne sange og optagelser, hvoraf hundredvis godt nok har floreret på bootlegs og på nettet i årtier, men ofte i meget ringe kvalitet. Seneste dyk ned i ”vaulten” er en omfangsrig genudgivelse af Princes femte album og gennembrud 1999, som i 1982 gav ham de første store hits med titelnummeret og klassikeren ”Little Red Corvette”.

Ud over en remastereret udgave af den oprindelige plade byder bokssættet på b-sider og diverse radioedits af singlerne og to fulde koncerter fra Princes 1999-turné fra november/december 1982 – heraf den ene på dvd. Selv om billedkvaliteten giver mindelser om et glemt vhs-bånd, der er blevet glemt i solen, bidrager koncerten fra Houston 29. december 1982 med endnu et kapitel til fortællingen om en af musikhistoriens bedste musikere og performere.

Og den minder samtidig om, at Prince var god til at omgive sig med forrygende musikere – her i form af det band, der kort tid efter med den eminente guitarist Dez Dickersons afgang og den lige så forrygende afløser Wendy Melvoins ankomst skulle få navnet The Revolution og sammen med Prince indspille hovedværket Purple Rain.

Endelig indeholder deluxe-udgaven af 1999 over 20 vault-numre fra tiden omkring indspilningen 1999, og det er disse, der virkelig gør den udvidede udgave interessant. Godt nok viser de, at det giver god mening, at det langtfra var alt, Prince indspillede, som blev udgivet. Flere af de uudgivne sange har karakter af stiløvelser, som kunstnerisk kun er begrænset interessante. De er dog alligevel interessante som indblik i Princes diversitet og hans svaghed for eksempelvis rockabilly og rock ’n’ roll, som han gennem en stor del af karrieren vendte tilbage til og som her blandt andet er repræsenteret ved enerverende numre som ”You’re All I want” og ”No Call U”.

Men bokssættet er heldigvis også fuld af en meget større andel perler, som vi nu efter mange års ventetid endelig får mulighed for at høre i god lydkvalitet og i mange tilfælde i længere versioner end piratudgaverne, der har floreret. Når man lytter til popperler som ”Moonbeam Levels” (som også var med på den posthume opsamling 4Ever for et par år siden, dog i en kortere udgave) og ”Do Yourself a Favor”, går det for alvor op for en, hvor vanvittigt produktiv Prince var, når han kunne tillade sig at lade sikre hits som disse ligge i skuffen. Sidstnævnte er den ultimative udgave af et nummer, som Prince allerede var med til at indspille i 1975 under titlen "If You See Me", da han som endnu helt ung og ukendt spillede i band med sin kusines mand, Pépe Willie.

Andre højdepunkter inkluderer manisk swingende electro-jazz i ”Purple Music”, catchy pop i ”If It’ll Make U Happy” og en tidlig, forrygende og mere organisk udgave af ”New Power Generation”, som i 1990 var med på Graffiti Bridge-pladen – her i 1982 under titlen ”Bold Generation”.

Vi får også smugkig ind i værkstedet som på ”International Lover (Take 1)”, der, som titlen antyder, er første indspilning af en af klassikerne, der endte på den oprindelige udgivelse af 1999. Med kun Prince ved pianoet og Morris Day på trommer fniser Prince sig igennem sit lumre pilot-som-elsker-klimaks, mens han samtidig detailinstruerer Day i, hvornår han skal røre bækkenerne.

Princes død satte en stopper for fantastiske liveoplevelser og for en ustyrlig sangskriver og indspiller. Heldigvis har han efterladt sig et enormt lager af materiale, som vi formentlig kun lige er begyndt at kradse i overfladen af.