Seeking Thrills

Til de skæve, fortabte unge i storbyen

Album / Domino
Udgivelse D. 10.01.2020
Nanna Frank

”We are wicked young fools, so behave now / back in the arms of somebody who saved us / we are wicked and bold / we are wicked and bold”

Allerede på albummets åbningsnummer “Started Out” formår Georgia at definere hele albummet på ovenstående få sætninger. Albummet er til de syndige og de mærkelige, som nu endelig bliver omfavnet af en artist, der forstår at sætte ord på livet i en metropol.

Seeking Thrills er britiske Georgias andet album, og selvom vi skriver 2020, er det uden tvivl lyden af et dansegulv under Londons travle gader i 1989. Albummet åbner vanvittigt stærkt med slubrende baslinjer og elektroniske klap på ”Started Out” og fortsætter over i ”About Work the Dancefloor”, som fint følger samme spor. Det hiver fat i en synthesizer-lyd, der ikke er set lige så vellykket, siden Robyn gjorde det på et af 10’ernes absolutte største anthems, ”Dancing On My Own”. Den ligger et par lag under vokalen og er næsten placeret som en hånd, der holder lytteren oppe, når dansegulvet under én giver efter i euforien. En eufori, man tydeligt føler, da albummets tredje nummer ”Never Let You Go” gør sin entré.

På ”Mellow”, hvor dj’en Shygirl er med inde over, trækker Georgia tråde til sine egne rødder. Det var netop navne som Missy Elliot og M.I.A., som briten i sin tid blev sammenlignet med. Og sangen fungerer da også. Bare ikke lige så godt, som når Georgia tager os i hånden ud på dansegulvet. Omvendt viser det, at den unge artist har talent for mere end blot en genre og derved kan være til stede i flere arenaer. Man lægger dog nemt mærke til, at ”Mellow” og nummeret ”Feel It” er to sange med flere år på bagen. De er udgivet i hhv. 2018 og 2015 som singler, inden de fik deres plads på Seeking Thrills. Især ”Feel It” føles som en nostalgisk tilbageskuende ode til M.I.A. og hendes stærke 00’er-hits.

Seeking Thrills er et umådeligt stærkt album fra Georgias hånd og en værdig toer, der har været fire års ventetid værd. Den unge brite bryder med kassetænkning og ensrettede genrer. Det er desværre også det, som gør, at Seeking Thrills ikke når helt til tops. Hvor albummet starter vanvittigt stærkt, falmer energien, jo længere vi kommer ind. For til sidst at blive et halvhjertet forsøg på at blande hiphop og elektronisk dance på ”The Thrill”.

Heldigvis lukker albummet med en alternativ version af ”Never Let You Go”. Her binder Georgia den endelige, dansable sløjfe på sit velproducerede, intelligente og ungdommelige album, og vi bliver mindet om, hvor fantastisk det føltes, sidste gang dansegulvets spænding nåede helt ind i hjertekulen. Georgia er tilgivet, når albummets bedste sange er så gode, at de har gennemslagskraft til at blive soundtracket til hele 2020.