Ihærdigt og energifyldt forsøg på at spille vinterkulden væk

Georgia, Lille Vega, København

Anmeldt af Nanna Frank | GAFFA

Grå mandage har det med at være svære at gøre sådan rigtigt festlige. Derfor var det en svær opgave for den 30-årige musiker Georgia at hive sit publikum helt med op på det energiniveau, hun normalt bevæger sig i. Vi skulle da også over halvvejs gennem det 11 numre lange sæt, før det var mere end blot de fem mennesker på forreste rækker, der bevægede sig mere end blot sagte hoftesving.

Men kæmpede, det gjorde musikeren. Med hendes mageløse karisma og vanvittigt dansable musik var vi vidne til et ihærdigt forsøg på at skabe en fest, der kunne stå side om side med den, der normalt finder sted på klubberne lørdag nat.

Foran et LED-heksagon oplyst i rødt trådte Georgia helt roligt ind på scenen og stillede sig til rette midt i sin overdådige og alligevel minimalistiske opsætning med keyboard, synthesizer, elektroniske trommer og bækkener. Helt alene på scenen og fuld af kraft tordnede hendes slag mod vores trommehinder fra start.

En sjælden gang bevægede hun sig ud foran sine instrumenter for at give en high-five eller to til de begejstrede fans på første række. ”24 Hours” og ”Never Let You Go” fra musikerens seneste album, Seeking Thrills, åbnede aftenen. Hvorefter ”Ray Guns” fra selv samme album fik lov til at stå næsten hypnotiserende som en malstrøm, der lokkede os helt ind under huden på den sindssygt dygtige musiker. For uanset hvordan aftenen ville være endt, kan ingen tage fra Georgia, at hendes evner som trommeslager er fuldstændig eminente.

Det kom i særdeleshed til syne under c-stykkets solo i ”The Thrill”, hvor Lille Vega pludselig blev ombygget til en undergrunds-natklub i London med hård elektronisk musik pumpende ud af forstærkerne. Her blev der hen over et minuts tid bygget flere og flere lag på lydbilledet for til sidst at eksplodere i en eufori. Og her viste Georgia, hvordan hun ene kvinde har evnerne til at spille en koncertsal op til uanede højde.

De små politiske budskaber blev ligeledes drysset subtilt ind hen over den timelange koncert. ”They can try and stop us now, but they won’t succeed” råbte hun ind i sin mikrofon med en hævet knytnæve under ”Feel It”. Ligesom en herrestemme nærmest messede os ind i en trancelignende tilstand i kunstpausen mellem ”Honey Dripping Sky” og ”The Thrill”.

”Started Out” fik derimod lov til at stå helt alene med sin mere melankolske synthlyd under første vers, hvor Georgia stod med siden til sit publikum og sang til sit keyboards toner. Sådanne små pauser i den energiudløsning, koncerten generelt bar præg af, var med til at vise, hvor stort et spektrum, hun formår at beherske. Den italesatte ode til den netop afdøde producer og dj, Andrew Weatherall, fandt da også sted under netop dette nummer, hvor Georgia krydrede sit sublime popnummer med en kende hårdere elektroniske samples for at vise sin respekt til ham.

Aftenens sidste to numre satte tempoet ned på en ellers højenergisk koncert med ”Ultimate Sailor”, som også kommer fra det nye Seeking Thrills-album og covernummeret af Kate Bush-klassikeren ”Running Up That Hill”. Det gjorde desværre også, at man gik derfra med en halvtom følelse i kroppen. Som om vi var ved at klimakse flere gange undervejs for kun at blive snydt lige ved målstregen og aldrig opnå den helt rigtige ekstatiske følelse. Den følelse, som Georgia snildt ville kunne påtvinge vores kroppen, hvis koncerten kom fra en overdækket festivalscene lørdag ved midnatstid på en mild forårsdag.

1. 24 Hours
  2. Never Let You Go
  3. Ray Guns