Carl Emil smittede Aarhus

Carl Emil Petersen, Train, Aarhus

Carl Emil smittede Aarhus

Anmeldt af Mikkel Clausen | GAFFA

Carl Emil Petersen greb kærligheden – og delte ud af den

Aftenens koncert på Train i Aarhus var ikke ved at blive aflyst på baggrund af den igangværende Coronavirus-krise, da spillestedets kapacitet er 1000 personer – men det var kapacitetsmæssigt altså lige på grænsen.

Carl Emil Petersen indtog scenen med bemærkelsesværdigt stort overskud, og publikum var ikke klar på, hvad der ramte dem. De første par numre, "Kommunikation" og "Tiden Flyver", blev leveret med en ildhu og et råt udtryk, som denne anmelder sjældent har oplevet. Efter en monolog om smittefare og håndsprit begav troubadouren sig ud i en halvakustisk version af "Finale på et filmset", og nu var både band og publikum gevaldigt varmet op.

De hårdtslående rocktendenser fortsatte på stærke "Dumme Hjerte", og Carl Emil virkede løssluppen og overskudsagtig. Det var tid til at komme ned i tempo, og balladen "Sankthans" gav lidt (tiltrængt) spotlys til Petersens poetiske hjerte. Hjertevarme skortede det heller ikke på, og flere forelskede par havde trodset både kulden og Coronaen for at pleje deres forhold.

Skæringerne fra Carl Emil Petersens andet soloalbum, Amager Forbrænding, var i dagens anledning blevet udsat for en vaskeægte "rockificering". Og det klædte i dén grad materialet. De smukke melodier blev pakket ind i fantastiske guitartoner fra den nytilkomne lead-guitarist Rune Kjeldsen. I løbet af aftenen dryssede Carl Emil også de mest vellykkede sange fra tiden i Ulige Numre ud over det cirka 90 minutter lange sæt, og fællesskabsfølelsen var til at tage at føle på under eksempelvis "Frit Land", som Carl Emil fremførte alene på akustisk guitar, til engageret fællessang.

Titelsangen "Amager Forbrænding" var også mere potent på Train end på studieversionen, og Carl Emil og hans band forlod salen til taktfaste klapsalver. Blot for at vende tilbage med mega-hittet "København". Publikum fik hvad de kom efter, og taget nærmest lettede under afskedssalutten.

Carl Emil Petersen viste både mod, håbefuldhed og kærlighed denne aften i Aarhus. Petersen smittede os alle.

Ginne Marker (support) ****

Ginne Marker optrådte med et noget nedbarberet set-up udelukkende bestående af hendes stemme og en elektrisk guitar. De fremragende melodier fangede straks publikums opmærksomhed, og en overrasket skare blev bekendt med numre som "For Seasons to Come" og "Some Day". Marker markerede sig med en uovertruffen vokalkontrol, som på en og samme tid fremstod driftsikker og modig. Sangskriveren tryllebandt, men festen fes ud til slut. Det var dog ikke hendes egen skyld. Under hendes sidste nummer blev den ellers fine sang overdøvet af en enerverende snik-snakken. Synd for hende, og ærgerligt for de fremmødte.

Ginne Marker kan opleves den 24. september i Musikhuset i Aarhus – med band.

Band:

Carl Emil Petersen (guitar, vokal)