Adam Lambert
VELVET

Forglemmeligt fjerde album fra Mercurys stand-in

Album / More Is More
Udgivelse D. 20.03.2020
Josephine Andersen

Der er albums, man virkelig husker. Plader, som brænder sig fast i hukommelsen, og som bliver en vigtig del af ens identitet og musikalske ståsted. Og så er der albums, som ikke gør det store væsen af sig, og som groft sagt ryger ind ad det ene øre og ud ad det andet og forsvinder fra bevidstheden i det øjeblik, sidste sekund har lydt, og playknappen slår fra. Det sidste gør sig gældende for Adam Lamberts seneste studiealbum VELVET.

Den til tider flamboyante musiker, skuespiller, tidligere American Idol-deltagere og nuværende Freddie Mercury-substitut har med sit fjerde studiealbum leveret en forglemmelig oplevelse af disco-, funk-, glamrock- og popmelodier i en stor kaotisk klump – og det er ikke, fordi det er dårligt, men det bliver næppe heller et album, der kommer til at slå benene væk under nogen og gå over i historien.

Helt fra starten er der gang i en intern genrekamp, hvor de 13 sange kæmper mod hinanden om lytterens opmærksomhed og skaber en usammenhængende retning for pladen. ”Loverboy” har sin funky basgang, ”Feel Something” har tonerne af en følsom popballade, mens ”Roses” har Chic-legenden Nile Rodgers til at holde det groovy, som han altid gør, og isoleret set er der rigtig fine, fragmenterede takter at spore, men sat sammen bliver det mere en rodebutik end en mindeværdig oplevelse. Modsat alle andre, der i disse tider er sammen hver for sig, er numrene på VELVET hver for sig, sammen.

Med det sagt skal det ikke underkendes, at Adam Lambert og hans store hold af både sangskrivere og producere kan deres kram og kender til hit-skabelonen. Der er virkelig blevet skruet på alle knapperne for at udsende et album, der har sin egen lyd og ikke blot lyder som et stykke meterpop trukket i 2020-maskinen. Produktionerne er storladne, bombastiske og til tider meget amerikanske, hvilket man ikke kan fortænke dem i. Perfekte til de kommercielle radiostationers pulserende rotationer, men ikke optimalt til et samlet album.