Paul Weller
On Sunset

Paul Weller tilbage i soul-land – og i spændstig form

Album / Polydor Records
Udgivelse D. 03.07.2020
Henrik Friis

Paul Wellers energi og engagement er altså af en anden skuffe. Den nu 62-årige såkaldte Modfather er fremme ved solo-udspil nummer 15 efter punkstarten med The Jam og Style Councils mere soulfarvede musik, men der er stadig ikke meget mat- eller mæthed at spore i englænderens udtryk.

Det stilmæssige fokus på solo-udspillene er blevet skiftet pænt gennem årene, og måske er dén stadige udluftning i studiet med til at holde Weller frisk. På "On Sunset" vender han tilbage til soulen, men med fornyet nerve og bid – plus hans gode faste band og fine gæstesolister – som får musikken til at lyde helt frisk. Også selv om den arrangementsmæssigt trækker meget på genrens traditioner.

Alene den godt 7 ½ minut lange startsang "Mirror Ball" – en hyldest til musikklubbernes dansegulv gennem generationer – er et udtryk for Wellers lyst til at lege med elementerne: Han starter i stille croon, går over i drivende soul og opløser faktisk nummeret i et laaangt psykedelisk mellemspil, inden sangen finder sin struktur og form igen.

Og når soulen er blevet mere rendyrket og hyldet i både i tekst og musik i andre sange, kommer der en sprød bossa-funky fætter som "More" ind fra venstre til at understrege albummets spændstighed, med god plads til at lade musikerne strække ud og ende i jammet soul-rock. Stærkt. I øvrigt med budskabet om, at den materielle stræben ikke er vejen frem for nogen af os.

For Weller siger sin mening. Fortæller, at hans drive ikke er misundelse over andres besiddelser, men i stedet livet, som han lever det: Nysgerrig på både det og musikken. Han ved godt, at han efterhånden er så lige furet som det gamle træ i "Old Father Tyme". Men tiden er jo ligeglad med den slags, så Weller vælger i stedet at glæde sig over det, der er. Og det gør vi også.