TV-2 leverer varen endnu en gang

TV-2, De Grimmeste Aftener, Brabrand

TV-2 leverer varen endnu en gang

Anmeldt af Henrik Felter | GAFFA

”Danmarks Kedeligste Orkester”, som de kalder sig, på ”De Grimmeste Aftener” lyder som en dårlig cocktail, men trods en siddende koncert, hvor alt hvad vi ville var at danse, lod et af landets mest erfarne pop/rockbands sig ikke påvirke af hverken en tørlagt koncertsæson eller en oplæsning af restriktionerne inden koncertstart.

Selvom scenen var lige ved at minde om noget, man kunne finde til en større provins-byfest, var lyden formidabel fra første beat. Bandet – der er af den gamle skole, hvor alt, hvad man hører, opstår live på scenen – var som altid udvidet til ni medlemmer med ekstra keyboardist, blæsertrio og korsanger.

Liveoplevelsen, hvor man kan se og høre, at der faktisk er én, der spiller claves-figuren i ”Der Går Min Klasselærer” akustisk, samt dynamisk blæs leveret af The Aarhus Horns, er altid er en fornøjelse, ikke kun når der improviseres en hæsblæsende saxofonsolo, men i lige så høj grad når der subtilt fyldes dynamiske horn ind i et pop/rock-lydbillede, der påbyder sans for detalje.

Mine damer og herrer…

TV-2 er et orkester, der har skabt sig en praksis meget båret af Steffen Brandts personlighed; hans vittigheder om, at denne uofficielle åbning af Aarhus Festuge under temaet ”mens vi venter på den russiske vaccine” gerne måtte ytres, så længe der var behørig afstand imellem sætningerne, løsnede stemningen for publikum, der lige skulle sparkes i gang – og det havde alle, inklusive gruppen, vist brug for. Selv med ”Lanternen” og ”Randers Station” som stærke åbningsnumre, gik der lidt, før Hans Erik Lerchenfelds guitarpassager blev en tosporet vej ned til forsamlingen.

Efter et par både nyere og ældre numre blev stemningen taget lidt ned i en version af ”Alt Hvad Hun Ville Var At Danse” uden trommer, sunget af Anne Hjort, som har medvirket i orkestrets koncertopsætning siden 2012. Det var et smukt øjeblik, og det eneste tidspunkt i sættet, hvor en regulær ballade blev lagt for dagen; det gjorde dog ikke noget for energibalancen, da meget af bagkataloget indeholder  eftertænksomme passager i popsangene.

Det kunne have været sjovt at høre den nye, 10 minutter lange single ”Den Sidste Turist i Europa” opført live, men det var nok en god beslutning at holde sig fortrinsvis til klassikerne, ligesom det var godt, at nyere ”Tæt Trafik i Herning” ikke var det eneste ekstranummer.

Så længe de tilpasser, kan de stadig

Man kan tydeligt høre, at orkestrets klassikere er arrangeret, så de passer til, hvor bandet er er lige nu. Flere af numrene har fået kortet et vers af, hvilket giver koncertoplevelsen et lidt mere moderne tempo – og desuden er der indlagt en tilpas mængde soloer til musikerarsenalet, som er på toppen af deres game. Steffen Brandts falset-passager fra studieindspilningerne sidder stadig – ja, i hvert stadig det meste af tiden – og på de mest krævende sangtekniske steder er opgaven givet videre til den fremragende kvindelige vokalist.

Rytmegruppen er drønhamrende stram – en undervurderet samling af toptunede håndværkere, der trods at de ikke gør et stort nummer ud af sig selv, har fuld kontakt med både publikum og deres instrument. I dét lys er det lidt sært, at trommeslager Sven Gaul insisterer på at spille til click-track, således at det begejstrede publikum får en rytmisk forskrækkelse, når bandet breaker, og trommeslageren et par sekunder efter kommer ind igen på et slag, der fra den klappende lytters perspektiv føles forskudt. Men alt tilgives, når alle i bandet under solo-runden i ”Rigtige Mænd” blæser de konservatoriestuderende i forsamlingen bagover med 2 takter hver – selv bassist Georg Olesen, der imponerede med tight og teknisk slap-bas.

Kritisér det som en risikofri koncert alt det, du vil, men en bundsolid omgang TV-2 uden slinger i valsen er noget, der ganske enkelt bare holder – især denne sommer, hvor vi hungrer efter livemusik.

Lanternen

Randers Station