Marilyn Manson
We Are Chaos

En ener på højde med sig selv

Album / Loma Vista Recordings
Udgivelse D. 11.09.2020
Espen Strunk

Det er vanskeligt at komme udenom, at det er gået ned ad bakke for Marilyn Manson siden storhedstiden for et par årtier siden. Både kunstnerisk, hvor han aldrig har formået at overgå hovedværkerne fra 1990’erne og kommercielt – hans forrige album havde ikke engang en dansk distributør. Ikke desto mindre er Manson stadig en fascinerende figur – og reelt set også en af vores sidste rigtige rockstjerner.

Derfor er det også glædeligt at bevidne en vis revitalisering i Manson-land disse år, såvel på plade som live – manden lyder atter tændt og vedkommende, også her på tredje kapitel i en comebacktrilogi, som blev indledt med The Pale Emperor (2015) og Heaven Upside Down (2017). Dette album er skabt i samarbejde med Shooter Jennings – et makkerskab, som har vist sig ganske frugtbart.

Ganske, som Manson gjorde på fremragende Mechanical Animals (1999) hentes her inspiration hos det store forbillede Bowie – og helt specifikt hans Berlin-trilogi fra slutningen af 1970’erne. Det er en rigtig hensigtsmæssig ide, og selvom de rigtig uforglemmelige sange – stadig – udebliver, overbeviser selve klanguniverset.

Manson formår stadig at fremmane en stemning af ægte uhygge, og indimellem anes ekkoer af mandens bedste arbejde – eksempelvis i indslag som ”Perfume” og titelnummeret. Allerbedst er albummet imidlertid de steder, hvor Manson afviger fra sin sædvanlige, metal-orienterede formel og giver plads til både akustisk guitar og ballade-kvaliteter.

Det gælder ikke mindst “Paint You with My Love” og albummets stærke finale “Broken Needle”, med linjer som “So close your eyes / It's only a dream / When you wake up / Rinse off all this pain / And your makeup / Stare into the mirror / Apples are always something to fear”. I disse stunder er Manson faktisk på højde med sig selv: En ener på både godt og ondt, hvis foruroligende æstetiske univers tilsyneladende afspejler andet og mere end kynisk kalkulation. En kunstner, om du vil.