Stærk stemme brillerede med mange udtryk

Kira Skov og Mellemblond, Atlas, Aarhus

Kira Skov var en af de utallige musikere, der fik afbrudt en turné, da Danmark lukkede ned i marts. Hun nåede lige at spille tre koncerter inden spærretid, men fra og med denne uge er hun tilbage på landevejen med sit band oven på spredte koncerter i sommer. Og hun er vendt tilbage til en ny virkelighed, hvor musikere ofte er nødt til at spille to koncerter samme aften – til hyren for én – for at få plads til alle publikummer, når der er indført afstandskrav og siddepladser.

Klokken er dermed kun 19, da Kira Skov går på scenen første gang lørdag aften. Det er første gang, aarhusianerne kan opleve en Kira Skov-koncert med fokus på sidste års album I nat blir vi gamle, hendes første med danske tekster efter 13 (!) udspil på engelsk fra og med debuten med Kira and the Kindred Spirits i 2002. Og et album, som viser hende som en mindst lige så god tekstforfatter på modersmålet. Alene linjerne ”Det knaser i gruset / i Hollywood” i åbningsnummeret ”Hollywood” sætter tankerne i gang, som stærk poesi gør.

”Hollywood” er et forholdsvis down-tempo-nummer, som Kira Skov har mange af på repertoiret. Hun er en af de kunstnere, hvis udtryk ikke lider voldsomt afsavn af, at publikum er tvunget til at sidde ned – faktisk har de ofte gjort det før nedlukningen. Den barfodede Kira har medbragt fire musikere: Jacob Haubjerg på guitar, Maria Jagd på violin og en smule keyboard, Anders Christensen på bas og Silas Tinglef på skiftevis trommer og guitar, fortrinsvis akustisk. Bortset fra Haubjerg er det mangeårige samarbejdspartnere, og bandet spiller fremragende, hvor ikke mindst Maria Jagds både smukke og ekspressive violin skal fremhæves. Eksempelvis i ”Hvor skal vi nu hen?”, der begynder forholdsvis afdæmpet, men udvikler sig mod et dramatisk klimaks.

Et programmeret beat fungerer godt og stemningsskabende i ”I en verden så urolig” og giver mulighed for, at også Silas Tinglef kan gribe en guitar. Efter fem sange fra I nat bliver vi gamle går Skov tilbage i bagkataloget, startende med ”Symfoni” og ”Brev til Sonny Boy”, der begge stammer fra albummet Det flimrende lys over Brabrand Sø med musik af Kiras afdøde mand Nicolai Munch-Hansen til digte af den store Brabrand-poet Peter Laugesen. I sidstnævnte sang er opvarmningsnavnet Kristoffer Munck Mortensen duetpartner i stedet for studieversionens Steen Jørgensen, og det gør han udmærket – og giver tilmed en flot solo på spansk guitar.

Herefter er det slut med dansksprogede sange, skal det vise sig. Det fungerer bestemt også godt at samle numrene på henholdsvis dansk og engelsk hver for sig. Første sang på engelsk er Billie Holiday-hyldesten ”Am I Mad?”, hvor Kiras mørke, let hæse og dramatiske stemme virkelig brænder igennem. Den har dog været stærk gennem hele koncerten og er det også på det nye nummer, ”We Won’t Go Away Quietly”, skrevet med inspiration fra årets Black Lives Matter-demonstrationer. Den produktive Skov har nemlig skrevet næsten et helt nyt album under corona-nedlukningen, fortæller hun. Et album med lutter duetter og at dømme efter den nye sang atter på engelsk. Den unavngivne duetpartner er ikke til stede, men til gengæld leverer Maria Jagd, Jacob Haubjerg og Silas Tinglef smukt flerstemmigt kor.

Resten af koncerten byder blandt andet på et par sange fra det smukke sorgalbum The Echo of You og fra Skovs første album efter The Kindred Spirits, The Rail Train, the Meadow, the Freeway and the Shadows fra 2008. På første ekstranummer er Skov og Maria Jagd alene på scenen på henholdsvis akustisk guitar og violin og giver en smuk version af titelsangen fra 2013-albummet When We Were Gentle, inden hele holdet slutter med ”Save Me” fra det allerførste Kira and the Kindred Spirits-album. En sang, som begynder stille og gradvist bliver mere rocket, som det også har været tilfældet med ”Make a Man” lidt tidligere på aftenen.

Dermed har Kira Skov været godt rundt i de forskellige udtryk, hun mestrer, fra det singer-songwriter-orienterede over det jazzede og til rocken, på både dansk og engelsk. Niveauet var højt hele vejen, og dermed kan det konstateres, at Kira Skov stadig er en af de mest interessante kunstnere på den danske scene. Med sine 75 minutter var koncerten lidt kortere end sædvanligt, hvilket sikkert skyldes kravet om to shows samme aften, men det er dog en mindre detalje. Det bliver spændende at høre duet-albummet.

Opvarmning: Mellemblond ****

Inden Kira Skov går på scenen, får vi 20 minutters opvarmning fra Mellemblond alias sanger og sangskriver Kristoffer Munck Mortensen, der går på scenen klokken 18.30 – ”lige midt i TV-Avisen”, som han spøgefuldt konstaterer. Mellemblond har været på banen siden slutningen af 00’erne og har trods adskillige velanmeldte album og koncerter ikke rigtigt bevæget sig ud over undergrunden og positionen som opvarmningsnavn, hvilket er synd og skam.

Munck er nemlig en stærk sangskriver med en umiskendelig poetisk tone, eksempelvis når han i ”Vinterskæbner” konstaterer: ”Solsortene kvidrer bag affaldscontainerne / trodser og trøster vinterskæbnerne” – og humor, som når han i samme sang synger ”Giv os i dag vores daglige kosttilskud”. Tilmed leverer han elegant fingerspil på sin akustiske guitar, er en solid melodimager og har en fin, let hæs og diskret nasal stemme, som minder en smule om Poul Krebs’. Han har netop udgivet endnu et flot album, Solregn – tjek det ud. En dag bliver det forhåbentlig Mellemblonds tur.

Kira Skov-sætliste:

Hollywood

Den morgen