Jónsi
Shiver

Nordisk smerte og elektronisk magi

Album / Krunk
Udgivelse D. 02.10.2020
Michael Jose Gonzalez

Der er efterhånden gået ti år, siden Jónsi udgav sin Nordic Music Prize-vindende solodebut, Go. Meget er sket siden, og hvor Go mest afveg fra Sigur Rós ved at være på engelsk og en kende lettere tilgængeligt i sit udtryk, er Shiver et ganske andet bæst af en plade.

Jónsi har slået de musikalske pjalter sammen med producer A.G. Cook, der også står bag det eksperimenterende pladeselskab PC Music, og det er der kommet et eminent elektronisk funderet udspil ud af. Et udspil med øjeblikke af intens skønhed og samtidig et album, der insisterer på ikke at imødekomme lytterens forventninger. Titlen er ganske rammende for en plade, hvor sangene bugter sig i overraskende mønstre og insisterer på at drage ud på uforudsigelige afstikkere.

Man suges effektivt ind i albummets enestående univers på den fragmenterede og åbner ”Exhale”, hvor man relativt hurtigt sluger den lille kamel, det immervæk er at høre Jónsi udtrykke sig på engelsk.

Musikken er grænseløs og søgende albummet igennem, og som det ikke er nok, er der kørt yderligere tungt skyts frem i form af samarbejderne med Elizabeth Fraser, der låner sin mørkrandede, himmelstræbende englerøst ud på murrende ”Cannibal”, og Robyn, som fører an på den skarptskårne popbanger ”Salt Licorice”, hvis uimodståelige skandinaviske smerte i et andet og bedre univers burde fylde gulvet på natklubber verden over.

Også medrivende og ustyrlige ”Wildeye”, hvor Jónsi igen og igen messer ordene ”I lose control”, stikker ud som et klart højdepunkt på albummet, hvor det mest Sigur Rós’ede nummer må være den åndeløst smukke ”Sumario sem aldrei kom” (”sommeren, der aldrig kom”, red.) og den mere beatbårne og uforudsigelige ”Kórall” (her er en oversættelse stort set overflødig, red.), der begge viser, hvordan magien trods alt lige stiger en tak, når Jónsi synger på sit modersmål.

Med konstante afvigelser fra formen og en art intens katten efter musen-leg med de forventninger, der måtte være til ham som kunstner og sangskriver, lykkes det gang på gang Jónsi flå tæppet væk under lytteren på et afsindigt vellykket udspil, der slutter af med betagende ”Beautiful Boy”, der ubesværet kryber direkte ind i hjertekulen for at lægge sig i fosterstilling dér og vente på varmere tider. En sjælden bedrift.