Prince
Sign O’ the Times (Deluxe)

Perler fra Princes brydningstid

Box / Warner Music
Udgivelse D. 25.09.2020
Simon Boertmann Brüel

1986 var nok det travleste år i Princes liv – og det siger ikke så lidt om en kunstner, der lod mere færdigindspillet materiale ligge i skuffen, end de fleste musikere når at skrive rå kladder til i løbet af et helt liv.

Hans tredje plade med bandet The Revolution, Parade, kom ud i starten af året og blev efterfulgt af en sommerturné i Europa og Japan. Han arbejdede sideløbende på fem pladeprojekter: Dream Factory, som skulle være opfølgeren til Parade; en plade, der kun skulle indeholde sange med hans opspeedede Camille-vokal; en plade med jazz-funk-sideprojektet Madhouse samt plader med protegéerne Jill Jones og Sheila E.

Samtidig havde han sat et kæmpe byggeprojekt i gang uden for Minneapolis, hvor hans nye studie- og koncertkompleks, Paisley Park, skulle ligge, og på det private plan var han ved at flytte sammen med sin forlovede, Susannah Melvoin, tvillingesøster til Revolution-guitaristen Wendy Melvoin.

Men Prince var kendt som en vanskelig kontrolfreak, hvilket var medvirkende til, at forholdet til både bandmedlemmerne i The Revolution og kæresten Susannah Melvoin kørte i grøften. Efter den sidste koncert i Yokohama i september fyrede Prince hovedparten af The Revolution, men han havde løbende udvidet bandet, så størsteparten af hans nye band var allerede parat.

Sammen med The Revolution røg også Dream Factory-indspilningerne i skuffen, og Prince begyndte i stedet på en tredobbelt plade med titlen Crystal Ball (ikke at forveksle med udgivelsen af samme navn fra 1998), men Warner Records mente, at et tredobbelt album var at stramme salgsskruen, så Prince barberede pladen ned til det, der skulle blive hans magnum opus, Sign O’ the Times, der kom på gaden i 1987.

Den ufattelige mængde aktivitet i tiden omkring tilblivelsen af Sign O’ the Times har ikke gjort forventningerne mindre til den monster-genudgivelse af pladen, som Warner nu har sendt på gaden. Udover det oprindelige værk i en remastereret udgave, single-edits og b-sider indeholder deluxe-udgaven hele 45 numre fra Princes båndarkiv, bedre kendt som The Vault. Mængden af materiale får næsten sidste års imponerende genudgivelse af gennembrudspladen 1999 til at ligne en parantes. Ligesom det var tilfældet med deluxe-udgaven af 1999, følger der også denne gang to fulde koncerter med, heraf den ene på dvd, og den filmede koncert er af flere grunde historisk.

I 1987 stod Paisley Park færdigt. Princes nybyggede musikkompleks var måske ikke nogen arkitektonisk perle, men ud over at indeholde studie- og øvefaciliteter gav stedet også den utrættelige musiker mulighed for at give mere eller mindre spontane koncerter for knap 2.000 mennesker under eget tag uden at spilde værdifuld transporttid. Den allerførste af de omtrent 160 koncerter, Prince nåede at give i Paisley Park før sin død, foregik nytårsaften 1987 som et velgørenhedsarrangement til fordel for hjemløse i hjemdelstaten Minnesota.

Nytårsstemningen er løssluppen, og koncerten slutter med en forrygende 35 minutter lang udgave af ”It’s Gonna Be a Beautiful Night” iblandet diverse funk-, soul- og jazz-covernumre og med Miles Davis som gæst på scenen. Det var den eneste gang, de to spillede sammen uden for studiet, og selv om Davis’ entusiasme over at stå på scenen lader til at være til at overse, et det et historisk øjeblik, som Prince-fans endelig får lov at se og høre i nogenlunde kvalitet.

Begge udgivelsens koncerter understreger også, at selv om det var trist, at Prince sagde farvel til The Revolution og især Wendy og Lisas kreative input, så var det nye band – ikke mindst med tilgangen af trompetisten Matt ”Atlanta Bliss” Blistan og den fantastiske saxofonist Eric Leeds – fuldt ud på højde med det gamle.

1986 var som nævnt en opbrudstid på flere fronter for Prince, og noget af det, der gør samlingen af hidtil uudgivent materiale her interessant, er, at den blander numre med de to bands og numre fra overgangsfasen, hvor begge bands spiller sammen. Prince havde flere jazzede perioder i sin karriere, og det her er en af dem, selv om det ikke umiddelbart var til at høre på størsteparten af hans plader, der kom ud i perioden. Men det kan høres på mange af Vault-numrene, og i modsætning til på hans mest jazzede plade, The Rainbow Children fra 2001, slipper vi her for hans gammeltestamentelige, missionerende dogmatik.

Sættet byder på hidtil uudgivne perler som ”In a Large Room with No Light”, hvor de to bands møder hinanden og skaber stor lyd, den funky ”Witness 4 the Prosecution”, som vi får i to udgaver, og ”Love and Sex” – ikke at forveksle med nummeret af samme navn, der blev udgivet på deluxe-udgaven af Purple Rain. Den jazzede og legesyge ”All My Dreams” overlevede ikke på nogen af Princes mange projekter, men kan endelig nydes her.

Ligesom på 1999-genudgivelsen indeholder denne boks også en stribe anderledes udgaver af velkendte numre. Det er både interessant at få et indblik i Princes kreative proces og høre, hvad han har valgt og fravalgt, og samtidig er det et forbløffende vidnesbyrd om, hvor alsidig og produktiv, han var.

Boksens udgave af ”The Ballad of Dorothy Parker” med Leeds’ og Blistans horn er skøn som afveksling fra den velkente version, men den ændrer ikke på, at det giver mening, at Prince valgte den mere skrabede udgave til albummet. Et af den oprindelige plades mange højdepunkter, ”Strange Relationship”, som han skrev til Susannah Melvoin, findes her i flere hidtil ukendte udgaver: En fantastisk, tung og groovy lang udgave samt et Shep Pettibone-remix, som er meget tidstypisk, men også ret uinteressant.

Mængden af materiale i Princes Vault er overvældende, og det er en trøst oven på Princes alt for tidlige død, at vi nu kan dykke ned i hans musikalske arv.

Den 1. januar 2021 udløber Warners rettigheder til det meste af Princes materiale fra hans mest gyldne periode angiveligt. Forhåbentlig overgår de til nogen, der vil fortsætte indsatsen med at åbne Princes musikalske skatkiste for verden.