Bruce Springsteen
Letter To You

Springsteens hyldest til band, publikum – og til livet

Album / Sony Music
Udgivelse D. 23.10.2020
Henrik Friis

En hyldest til bandet. En hyldest til publikum. Til sammenholdet, kærligheden og til livet i det hele taget – set ud fra det perspektiv, 71 levede år giver. Dét er kernen på Letter to You, hvor Bruce Springsteen efter fire års soloudbrud samler sit gamle sjak endnu en gang. Det hele indspillet live i studiet for at få den dér brede tyngde kendt fra E Street-koncerterne med.

Ganske vist er akustisk-melankolske "One Minute You’re Here" præludiet for et album tydeligvis set fra livets efterår. Men herefter træder de gamle venner ind på scenen, mens Springsteen med udgangspunkt i sig selv ser tilbage – men dermed også fremad: Han vil fortsætte, til han styrter.

For det ér gennem kærlighedens magi (seje "Burnin’ Train"), sammenholdets store kraft (repetitivt voksende "House of Thousand Guitars"), kampen mod falske magikere (maniske, tunge "Rainmaker") osv., at Springsteens tilværelse giver ham mening: Sange med livets frygt og håb, lykke og smerte, holdninger, kampe m.v. som det har været i så mange af de “Letter(s) to You”, som Springsteen har sendt til sine fans gennem hele karrieren.

Her flankeret af E Street Bands typiske wall of sound med høje piano-klimp, det hvæsende Hammond, guitar-muren, duo-sangen, og sandelig også de malende, brede sax-linjer, hvor Jake Clemons gør alt for, at vi skal mindes hans afdøde onkel Clarence. Nyskabende? Aldrig. Men albummet er det rette, hvis man er til velmenende, tunge kompositioner med et velfungerende, tætspillende band, der ved alt om, hvordan de kan få chefens tanker til at leve

Sjovt nok er den hørbare kontrast på albummet tre indtil nu uindspillede sange helt tilbage fra 70’erne, hvor to af dem ("If I Was The Priest" og "Song for Orphans") begge løfter albummet med deres prægtigt fabulerende tekster om stereotyper fra det amerikanske karakter-galleri og med Dylan og The Band som levende musikalsk forlæg.

Ellers er det overvejede gedigne sange i de seneste tiårs stil, der ubesværet kan glide ind ind i en ny stadion-turné. Men det ér også formålet her – sammen med hyldesten til det E Street Band inklusive minder om de afdøde musikalske venner ("Ghosts"), der har farvet Springsteens liv. Som den mantra-lignende, smukke afslutning siger: “For death is not the end / I’ll see you in my dreams".

Udkommer 23. oktober