Eagles
Live from the Forum MMXVIII

Vestkystveteraner på hjemmebane

Box / Rhino Records
Udgivelse D. 16.10.2020
Espen Strunk

Da Glenn Frey gik bort som blot 67-årig i 2016 betød det også afslutningen på Eagles – det vanvittigt populære vestkystband, som gav os sange som ”Hotel California”, ”Desperado”, ”New Kid in Town” og utallige andre. Sådan lød det i al fald i første omgang fra Eagles-lejren. Året efter annoncerede de resterende medlemmer – Don Henley, Joe Walsh og Timothy B. Schmit – imidlertid en ny turné. Med på holdet havde de Freys søn, Deacon, foruden Vince Gill; en succesfuld sangskriver i egen ret.

Og nu får vi så denne live-pakke, optaget over tre aftner på hjemmebane i The Forum, Los Angeles i september 2018. I flere formater – mit eksemplar er en flot boks med fire lp’er – og naturligvis inklusive alle klassikerne fra den lange karriere. Det var i øvrigt sammesteds, en del af numrene på 1980-udgivelsen Eagles Live er optaget – og selvfølgelig svært ikke at holde de to liveoptagelser op overfor hinanden.

Glenn Frey var trods alt et centralt medlem og leadvokalist på centrale sange som ”Take it Easy”, ”New Kid in Town” og ”Tequila Sunrise” fra gruppens kreative velmagtsdage i 1970’enre. Og ja, han er savnet på de nye indspilninger, selvom der spilles upåklageligt, og det stadig er vanskeligt at anfægte kvaliteten af bandets bedste sange. Og det er trods alt dem, det handler om – eller som Don Henley selv siger her: ”Det handler om sangene nu. Sangene, og hvad de betyder for jer og jeres liv. Så vi har tænkt os at spille to en halv times tid af dem i aften...”

Som sagt så gjort, og sådan et traktement kan man strengt taget ikke rigtig tillade sig at være utilfreds med. Personligt har jeg altid foretrukket Tom Waits egen ”Ol’ 55” – og Johnny Cashs helt fantastiske udlægning af ”Desperado”. Og skal det være Eagles, ser jeg strengt taget ingen grund til ikke at dykke ned i de gamle optagelser fra de gyldne år: Seks stærke studiealbum fra 1971-79, og så det dobbelte livealbum. Er man med på præmissen for udgivelsen her, er der ikke desto mindre valuta for pengene – de største hits live, i veloplagt levering.