Pink Floyd
Delicate Sound of Thunder (live)

Firseroptagelser i flot indpakning

Album / Warner Music
Udgivelse D. 20.11.2020
Espen Strunk

Pink Floyds ti-tolv år lange, totalt uovertrufne guldrandede glansperiode kulminerede med udgivelsen af dobbeltalbummet The Wall i efteråret 1979. Et par år efter fik vi epilogen The Final Cut, som mest af alt var Rogers Waters' soloprojekt; siden kom det juridiske efterspil og i 1985 forlod Roger Waters officielt bandet.

Her stopper historien imidlertid ikke. For selvom Waters på mange måder havde været gruppens mastermind – balancerende et sted mellem ulidelig krukke og uomtvisteligt geni – valgte Pink Floyd at fortsætte. Og det er denne amputerede firserudgave af Pink Floyd, som folder sig ud disse liveoptagelser – en udvidet udgave af et dobbelt livealbum optaget på Long Island, New York, i august ’88 og udgivet senere samme år.

Faktisk udkom disse optagelser – sammen med filmudgaven af koncerten – allerede i 2019 som en del af bokssættet The Later Years 1987-2019. Men nu får vi den altså som selvstændig udgivelse i to versioner: En flot boks med tre lp’er og en cd-version, som også inkluderer filmen. Så vidt formalia – som faktisk ikke forekommer uvæsentlige at nævne her. For formodentlig er det primært forholdsvis inkarnerede fans, som har lyst og grund til at finde den store tegnebog frem og investere i nogle optagelser, der strengt taget ikke tilhører hovedstolen i Pink Floyds skelsættende bagkatalog.

Sættet udgøres af en blanding af ældre skæringer og rundhåndede udpluk fra det dengang aktuelle post-Waters-udspil A Momentary Lapse of Reason – en plade, som ikke er uden kvaliteter, men som heller ikke tilnærmelsesvis når op i nærheden af mesterværkerne fra det foregående årti. Det er altid en fornøjelse at høre David Gilmour spille elektrisk guitar, og disse optagelser er bestemt ingen undtagelse – hvortil kommer, at selve indpakningen er absolut flot og indbydende. Men uomgængeligt – det er det trods alt ikke.