Tom Petty
Wildflowers & All the Rest

En amerikansk nyklassiker i fornemt format

Box / Warner Music
Udgivelse D. 16.10.2020
Espen Strunk

En af det seneste årtis store koncertbegivenheder herhjemme fandt sted Horsens i 2012. 25 år efter sit sidste besøg – og med sit storartede backingband The Heartbreakers i ryggen – lagde den amerikanske legende Tom Petty endelig vejen forbi og gav os en eksemplarisk opvisning i årgangs-americana. Fem år efter var han død, og tilbage står således sangene – og de store, posthume bokssæt med uudgivne optagelser, som man kan forvente, når en af de helt store er tjekket ud.

Nu får vi så nyklassikeren Wildflowers fra 1994 i ekstensiv luksusudgave – og tak for det. For selvom det prunkløse rockalbum – produceret af Rick Rubin – står smukt i egen ret, forekommer meget lidt af det ellers ganske omfattende ekstramateriale her overflødigt. Når man er færdig med at glæde sig over genhøret med tracks som ”You Don’t Know How It Feels”, ”Only a Broken Heart”, ”Wildflowers” og ”Cabin Down Below”, kan man således gå ombord i skiven med All the Rest: Ti tracks, som ikke kom med på albummet.

Herefter kan man fordybe sig i 15 stemningsfulde Home Recordings, inden man – tilbagelænet, bladrende i den store booklet – kaster sig over de to lp’er med Wildflowers Live. Her får vi, som overskriften antyder, en række liveudgaver, kronologisk spændende fra 1995 til en koncert i New York i sommeren 2017. Og i øvrigt inklusive b-siden ”Girl on LSD” – ”jeg tager normalt ikke mod ønsker, men jeg så et skilt derude, som fik mig til at tænke på en sang jeg ikke har spillet længe”, som Petty siger fra scenen.

Er man efter syv lp’er (eller fire cd’er) ikke mæt endnu – ja, så skulle man have investeret i Superdeluxe-versionen, hvor man også får Finding Wildflowers: en samling studieoptagelser, som giver indblik i albummets tilblivelse. Uanset hvad er dette seriøst solide sager, og det høres, at det – selvom Wildflowers udkom som en soloplade – de facto er medlemmer af det kongeniale backingband The Heartbreakers, der akkompagnerer hovedpersonen. “Let me get to the point / let's roll another joint / And turn the radio loud” – jo tak, Tom.