Sys Bjerre
Lad os lave noget smukt før vi dør

Let på tå i melodi og en behagelig tilfredshed

Album / Playground Music
Udgivelse D. 04.06.2021
Jan Opstrup Poulsen

Nogle har bare skrevet sangen, som definerer kunstneren eller den sang, alle husker. For Sys Bjerre var det ”Malene”, der i 2008 skød hende til tops på pophimlen med en både sjov og oprørsk sang. Her var en ung sangskriver, der kunne noget med sproget og samtidig sætte alt i brand med en catchy melodi. Sys Bjerre har siden hen stået som en lidt kæk popsanger med et legende sprogunivers, der har sin egen poesi.

Og titlen på Sys Bjerres femte album Lad os lave noget smukt før vi dør siger da også noget om hendes omgang med det danske sprog. Det er lige så indlysende, som det er banalt, og derfor er det uhyre sofistikeret fundet på. Og det forsøger hun så efter bedste evne at leve op til på albummet.

Mest overraskende på albummet er hendes begejstring over livets små lykkegivende facetter og en glæde over at falde til i tosomhed og måske i en villa i Jylland.

Albummet spiller ud med den melodilette "Ladies Night", der emmer af livsglæde og kører på en melodilinje, der har nærmest har tråde tilbage til en traditionel folkemusik. Det går dog hurtigt over i "Befri Willy", der henter lidt old-school synth ind til en iørefaldende og rent tonet melodi. I det hele taget er albummet præget af velskrevne og enkle popmelodier, der stråler på egne præmisser.

Sys Bjerre viser et melodimæssigt overskud, mens hun synger om alle de gode stunder her i livet. Der har bestemt også indsneget sig en større refleksion i hendes sange, der trækker på barndomsminder og livsbetragtninger, som i den jazzlegende "Rigtig forkert". Og det skinner igennem, at Sys Bjerre selv føler, at hun er kommet gevaldigt videre i sit liv. Dette trækker hun på i "For tiden", hvor hun synger om at stå på egne ben og så alligevel være forbundet med alt det, der har været gennem livet. Serveret i en endnu en sikker og tidstypisk melodi.

Der er i det hele taget en imponerende variation i Sys Bjerres fine melodier, der som udgangspunkt er let på tå, mens hun elegant leger med popmusikkens forskellige facetter. Det er så med et mildt udgangspunkt i både tekst og musik på albummet, hvor der er ikke megen snerren eller bid i sangene, som til gengæld hviler flot i deres egen lille lykkeboble. Og det virker til at være det helt rigtige sted at være for Sys Bjerre lige nu.