Frimer Band
Sheltered Roads

Frimer Band: Sheltered Roads

Album / Olufsen / Mis Label
Udgivelse D. 11.02.1998
Peter Widmer

Århusianske Frimer Band pladedebuterede i 1991 med den fremragende.live-indspilning Blues Uncovered. Texas blues(rock) gennemsyrede.også den hornbesatte Handmade fra 1995, og nu foreligger så.tredje udspil. Fornemt produceret af Ole Frimer fremstår Sheltered.Roads som en lydmæssig nydelse. Tredje udgave af Frimer Band.præsenterer sig som en yderst velspillende enhed med Ole Frimers Albert.Collins-indspirerede, originale guitarspil og soulladede vokal som centrum,.solidt holdt sammen af den anden orkesterveteran, bassisten Jørgen.Nielsen. Stilmæssigt er der sket et mindre skred, og havde man ventet et.rendyrket bluesudspil, vil denneudgivelse muligvis skuffe. Imidlertid vinder.musikken ved nærmerebekendtskab. Her er der Latin-inspirerede numre som.for eksempel Wanted You To Stay, og bandet flirter også med jazzen.i Blueazz. Fundamentet er dog stadig bluesidiomet, som Frimer Band i.øvrigt mestrer som få andre beslægtede orkestre i Danmark..Der er fine instrumentalindsatser over hele linien på cd'ens ti.skæringer, og specielt Ole Frimer og tenorsaxofonisten Niels Mathiasen.brillerer med inspireret solospil. Fra det lyriske titelnummer over den.vuggende True Confession til den smukke ballade Talkin' Eyes er.der lagt vægt på stemninger, og teksterne, der kredser om.mand-kvinde-relationer, står centralt. Sine kvaliteter til trods er dette.udspil som helhed betragtet ikke det mest homogene, man har hørt fra.Frimer Band; det stritter i lidt for mange retninger, men enkeltkompositionerne.holder.