Atmosphere: med Brother Ali, Lille Vega, København

Atmosphere, med Brother Ali, Lille Vega, København

Anmeldt af Pelle Peter Jensen | GAFFA

Hiphopfolket i Danmark er nogle mærkværdige typer. Nogle gange kan man stå til et amerikansk hovednavn lige efter lønningsdag og opleve en mere end halvtom sal. Således optrÂdte X-Zibit f.eks. for sølle 200 mennesker i Lille Vega for et års tid siden – vel at mærke mens han var fast inventar på verdens største musikkanal, og et vel stadig anerkendt westcoast-navn af de større.

Hverken Atmosphere eller Brother Ali har fået den store sendetid på MTV – eller andre musikkanaler, der kan ses på disse breddegrader. Selv vil de nok sige, at de er for grimme til den slags.

Usædvanlig udsolgt
Dét til trods var der udsolgt fredag aften i Lille Vega. Godt nok havde duoens sidste Danmarksbesøg fået mange roser, men det sker nærmest aldrig, at to, i dansk kontekst, så ubeskrevne blade sælger alle billetterne dage før koncertens afvikling. Brother Ali & Atmosphere måtte jo så være undtagelsen, der bekræfter reglen, hvilket altid er forfriskende. Til gengæld lå der nu et vist pres på de to rimsigere med den fyldte sal. Negash Ali og hans kompaner fra Majors gjorde ikke ligefrem det pres mindre med deres opvarmningskoncert.

Klokken ti over ti ramte aftenens hovedattraktion så spillestedet på Enghavevej. Atmosphere repræsenteret ved den tilbagelænede kapelmester og DJ Ant samt frontmand og rapper Slug. Og så den store albinorapper med den dybe stemme, Brother Ali.

Fans on fire
Aftenens show skulle vise sig at blive en lang joint venture. De tre fungerede nærmere som én gruppe, end som to forskellige navne. Skiftevis trådte Slug og Ali frem på scenen og leverede, for så at træde lidt i baggrunden som korrapper- og sanger, når den anden spillede et eller flere af sine tracks. Det gav en tiltrængt variation, uden dog at gå hen og blive forvirrende, eller svingende stemningsmæssigt. Publikum lod nemlig til at være lige store fans af begge navne.

Og fansne skal nævnes. For ikke bare billetsalget var imponerende. De mennesker, der havde erhvervet sig billetterne, var ekstremt dedikerede igennem den time og tre kvarters tid, festen varede, Der blev virkelig sunget, klappet, rappet, viftet og bouncet med arme, så det flere gange fik især Slug til at udtrykke sin beundring, respekt og glæde for de danske fans – “We’re only 20 minutes into the set and I’m already soaking wet. But you guys are sweating even more!?”. Rammen var således sat for at skabe den ultimative koncertoplevelse.

Tre liter sved
Og man var ikke i tvivl om, at de tre gjorde deres bedste. Men en time og tre kvarters koncert var måske lige lovlig ambitiøst et projekt. I hvert fald var der midtvejs en periode, hvor publikum nærmest outshinede de to drenge i levering og entusiasme. Først tre fjerdedele henne i koncerten genindfandt gnisten sig for alvor på scenen. Politik, humor og antigangstarap var hovedingredienserne, og med den brandfarlige energ,i Lille Vega lagde for aftenen, gik der for alvor ild i salen igen.

Med et sammensurium af klassikere, freestyles og velbalanceret crowd participation sluttede Brother Ali & Atmosphere af på samme måde som de startede. Cirka tre liter sved fattigere.